TIBA-TIBA TERJAGA DARI TIDUR

Isnin, 19 Oktober 2009 10:28 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH

Saat sedang nyenyak dibuai mimipi di atas tilam yang begiru empuk,bilik yang dingi dan kelam tanpa cahaya.anfa terbangun tiba-yiba.Setelah mayta terbuka,persekitaran diamati. “Belum subuh lagi ni”,hati bermonolog sendirian.Kemudian tangan mencapai telefon bimbit melihat jam sekadar mendapatkan kepastian. “Oh,baru pukul 3 pagi.”
Dalam situasi seperti di atas,apa yang akan anda lakukan ?Di sini anda mempunyai beberpa pilihan .Tanya iman anda dan buatlah pilihan yang bijak..

PILIHAN 1:
Kebanyakkan kita akan menarik selimut semuala dan menyambung episod kedua mimpi yang tergantung setengah jalan.Buka itu sahaja,hati turut mengomel, “Apasal lah aku bangun awal sangat,”Terzahir sebuah kekesalan.kesal bangun awal???Nauzubillah..

PILIHAN KE-2:
“Oh,baru pukul 3 pagi.Waktu macam ni doa makbul.Ya Allah,ampunkanlah dosaku dan dosa kedua ibu bapaku.Jadikan aku hamba yang mempunyai semnagt juang yang tinggi,berjuang untuk kebahagiaan duani dan akhirat,”Kemudain sambung kembali ‘ibadah senyap’.

PILIHAN KE-3
Sebaik menyedari pukul 3 pagi(bukan baru pukul 3),segera bangun untuk solat tahajud .Sembahlah Allah saat mata-mata lain terpejam rapat,rukuklah saat hati kita masih tenang ,sujudlah saat minda masih kosong dari sebarang urusan dunia dan berdoalah saat doa didengari Allah.


Terjaga di awal pagi adalah rahmat yang merupakan kurniaan Allah.Siapa tahu saat Allah takdirkan kita terjaga,sebenarnya Allah menunggu untuk memakbulkan sebarang permintaan malam tersebut.Mulalah dari langkah pertama ,berdoa sebaik sahaja terjaga.malah mintalah dari Allah untuk bangkitkan kita pada malam-malam seterusnya.itulah caranya mengucapkan terima kasih kerana terjaga saat sedang tidur,bukan mengomel penuh kekesalan.Tetapi alangkah baiknya jika tahajud dapat ditunaikan.

0 Response to "TIBA-TIBA TERJAGA DARI TIDUR"

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails