MY CLASSMEK

Khamis, 11 Jun 2009 2:44 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH

MY CLASSMEK…

Dalam kelas aku ni lain plok ceritanya.kadang-kadang aku rasa macam budok darjah satu jer duk dalam kelas ni.Umur dah masuk 18 tahun tapi perangai macam budok lapan tahun je.x matched lansung..Sia-sia je bagi gelaran PRA-U..Disebabkan x jadual kelas yg tetap..Terpaksalah berkongsi kelas dengan budok kelas syariah..Cikgu ingat nak buka satu je kelas f6 tapi tak sangka plok ramai yg masuk f6 tahun ni..Ada juga yg dapat matrik dan UPU tapi x nak g.Pelik betullah diorang ni.Kalau aku..aku nak sangat masuk U..

Bila cg takde dalam kelas,mulalah bising macam pasar payang.Sebab tu aku cakap diorang ni macam budok lapan tahun.Ada ke patut diorang ni bising masa budok2 form lain tengah exam.Tak reti lansung nak hormat adik2 yg tgh exam.Bukan yg muda je kena hormat yang tua tapi yg tua pun kena hormat yg tua.Betul2..mase tu,aku tengah bace buku pengajian Am yg tebal dia lebih kurang 3 inci.Macam mana aku nak focus kalau keadaan tu macam pasar…Lebih kurang dalam 10 minit aku cubalah bersabar dengan keadaan macam tu.Tapi kesabaran pun ada batasnya..selepas suhu kesabaran melepasi tahap 1000086575 celcius…gunung api pun meletus..Aku pun sound je lah..”DIAMLAH…BUDOK2 FORM LAIN TENGAH EXAM”..rasa nak tercabut anak tekak aku sound dia..bergegar kelas aku,nasib baik tak runtuh..puas hati aku.bharu lah senang sikit aku nak study kalau keadaan sepi macam ni.Thu pun diorang ni diam.Ingat kan aku kena stapler mulut diorang baru nak senyap..tapi kadang-kadang aku rasa bersalah juga sound diorang macam tu,tiba-tiba jer..mesti diorang terkejut.Kalu ada yg sakit jantung,mesti dah mati…

Selepas hari tu,semua orang cop aku ni sebagai ‘PEREMPUAN GARANG’.Sampai ada diantara diorang yg tak berani nak tegur terutamanya student lelaki..Sampai hari ni,takde pun budok lelaki yg berani bercakap dengan aku.sampai 3 orang lagi kawan aku pun terkena bahangnya.Bukan aku sorang je diorang tak berani tegur..3 lagi kawan aku pun diorang tak berani tegur..Bagus juga diorang tak tegur kami coz kami pun tak layan sangat budok lelaki sebab kami ni tak pernah pun duk sekelas dengan budok lelaki..

Lepas hari tu,muncul plok cerita lain..Aku ni rapat dengan 3 org kawan aku ni.kami dulu sekelasmasa form 5,jadi kami ni kira rapatlah.Tempat kami berempat ni di bahagian tepi kelas dekat dengan pintu..Belakang kami ni kira kosonglah..So,kitaorang ni macam terasinglah sikit dari orang lain(bukan sengaja mengasingkan diri).Bila ada aktiviti kelas yg dibincangkan.Maka ketua kelas pun perasanlah yang kami ni agak terpingggir.maka disampaikan melalui assistant kami pesanan ni “tegurlah budok2 kelas yang lain,janganlah meminggirkan diri.”.Kami tahu niat dia baik dengan pesanan tu.maka kami pun cubalah bertegur sapa dengan budok-budok kelas lain..tapi,ada juga yang tak layan bila kami cuba berkawan.

Esoknya,macam biasa ada tazkirah sebelum kami memulakan kelas.Ketua kelas bagilah tazkirah.Tazkirah dia lebih kurang macam ni.”saya merasakna ada semangat Assabah dikalangan kelas kita.Hidup secara berpuak-puak.Sedangkan semangat assabiah adalah sikap masyarakat jahiliah yang diamalkan sebelum kedatangan islam.Sepatutnya kita sebagai satu kelas hendaklah sentiasa berkerjasama.Saling bertegur sapa.Janganlah terlalu bangga dengan status diri kita..Contohnya:jika awak pada asalnya adalah dari kelas aliran sains.Janganlah sampai tak nak bertegur sapa dengan pelajar dari aliran sastera.kalau awak rasa hebat sangat dari aliran sains,bakpe x masuk universiti .bakpe ada kat sini untuk ambik stpm…”.Lebih kurang macam tu r.masa ye cakap semangat assabiah tu aku tak terasa hati coz aku tak rasa yang aku ni assabiah.tapi bila aku cakap pelajar aliran sains.aku macam terasa je coz Cuma kau dan kawan-kawan aku je dari lairan sains.Bengang nyer!!!!Mase tu aku doh lah badmood coz bestfrenz aku dah bla g kat matrik..patut ke diorang caka aku macam ni.Tak patut betullah.

Kalau diorang nak kata aku ni asabiah sebab aku ni dari aliranh sain dan bangga aku ni aliran sains.aku rasa tak patut.Sebab kebanyakkan kawan2 aku di kelas syariah dari aliran sastera.Kalau nak kata aku ni assabiah sebab aku n the geng tak tegur student lelaki.Aku pun rasa tak patut.Sebab lelaki dengan perempuan ada batas pergaulan..kalu tiada urusan penting melibatkan pelajaran ,aku rasa tak perlulah aku tegur diorang.Lagipun sesi pembelajaran pun masih lagi tak teratur.jadi tiada lagi perbincangan tentang pelajaran yang patut dibncangkan dengan student lelaki.kalau nak tegur atau setakat berbual kosong je,aku rasa tak perlulah sebab takut isu lain plok yang akan keluar.

Kepada sesiapa yang mersakan saya dan kawan-kawan saya ni ada semangatt assabiah.kami minta maaf sangat2 dan kami akan mengubah sikap kami.Tapi kawan-kawan lain pun perlu ubah sikap juaga supaya kita akan sentiasa bertegr sapa dan menghilangkan semnagt assabiah yang ada tu.Dan kami ingin menegaskan bahawa kami sesekali tak pernah berasa bangga dengan status kami sebagai pelajar dari aliran sains.Bagi kami,hanya iman yang membezakan setiap manusia di mata Allah.Insya-Allah,ukhuwah antara kita kan terjalin sehingga ke Taman Firdausi.Ameen….

0 Response to "MY CLASSMEK"

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails