Jodoh Itu Ketentuan Tuhan

Selasa, 23 Mac 2010 1:47 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan



Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk keseberang. Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa-apa kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda dalam doa-doa lewat solat. Allah itu Maha Mendengar. Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Yakinlah pada janji-Nya kerana kita orang yang beriman.

Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr. Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti. Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah. Kita juga selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah dihati kita, alangkah bahagianya orang itu. Hakikatnya, apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah, kita ditimpa pelbagai karenah. Tidak mustahil pula orang yang memandu kereta mewah terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan.


Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh dihadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang motosikal itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta. Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknya.

Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebagai saluran yang betul untuk melepaskan syahwat tapi ramai juga orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus. Ramai orang menempah neraka sebaik melangkahkan kaki kea lam berumahtangga. Bukankah dangan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut bertambah? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka? Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asal impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu bergelar ibu ayah, belajarlah dulu. Jika belum bersedia untuk bersabar dengan karenah anak-anak, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi setelah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan – bagi yang mengetahui rahsia-rahsianya. Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai.

Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, kemana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi. Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali. Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada. Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat.

Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai. Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati.


CARA UNTUK MEMILIH SAHABAT..

Ahad, 21 Mac 2010 6:52 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 2 ulasan

Pilihlah sahabat yang mempunyai sifat ini:
  • jika engkau melayaninya,ia suka melindungimu.
  • jika engkau menjadi sahabt,dia kan menjadi hiasan dirimu.
  • jika engkau dalam kekurangan,dia kan mencukupkan keperluanmu..
  • jikaengkau menghulurkan tangan untuk memberikan bantuan atau jasa baik,dia akan menerima dengan rasa terharu.
  • Jika dia melihat kebaikan yang timbul darimu,dia suka menghitungnya dan menganggap sangat berguna.
  • jika dia mengetahui keburukan dalam dirimu,lalu dia menutupnya.
  • Jika engkau minta sesuatu,dia pasti memberi.
  • jika engkau diam,dia mula menyapa dulu.
  • Jika engkau dalam kesedihan atau kesukaran yang menimpa dirimu,dia pasti membantu..meringankan serta menghiburkan.
  • Jika engkau berkata-kata,dia suka membenarkan dan bukan selalu mempercayai sahaja.
  • Jika engkau mengusahakan sesuatu persoalan yang berta,ia suka menemanimu mengusahakannya.
  • Jika engkau berselisih dengannya,dia suka sekali mengalah untuk kepentinganmu.

Khamis, 18 Mac 2010 12:28 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 2 ulasan
A TRUE FRIEND by badrul naim at he kelip 28/7/2010....(we all miss u..he8)

A true friend never walks away
A true will always stay
A true friend looks out for you

A true friend will guard your secrets
Like a precious gift
A true friend is there for you
To give you a helpful lift

A true friend tries to make you smile
Tries to replace that frown
They may not always succeed
But they rarely let you down

These arms for you are open
This heart for you does care
And when I think you need me
I'll try to always be there

I'll listen to your fears
I promise not to laugh
Comfort your falling tears
I'll make this friendship last

I'll keep you near to my heart
I'll always hold you dear
Even when we're miles apart
Even when you're here

I hope I am to you
Everything you are to me
For the friendship we have
Is a special one indeed.


P/s:i miss all classmates UBI1012 and Madam Wahida...

STORY CHAIN

Rabu, 17 Mac 2010 11:48 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan
Alhamdulillah,hari ini Allah memberi kekuatan pada diri ini untuk mengikuti kuliah seperti biasa..Walaupun badan ini agak lemah.Kerana demam yg agak teruk.Sekarang dah bertamabh baik..Anggap demam ni balasan di atas kekhilafanku yg tidak melaksanakan amar makruf nahi mungkar dengan sebaik baiknya..

English class..I like it..Because My Madam is so sweet..Presentation dah habis,so kelas jadi boring skit..Madam mintak kami buat summary..Dengan semangatnya madam baca karangan tu dan terang satu persatu macam mana nak buat summary..Tapi.kami semua mata dah kuyu..Mengantuk sangat2..

Sarah said "Madam,lets play a game..We are so sleepy"
Madam"Ok,lets play games"

Kami pun main story chain...so funny!!!!And best...

Madam start "Not far away from UDM,there are a house"

We continue the story..
1.the villagers always talk about the house.
2.Pak Abu went to the house
3.pak Abu found stone in front of the house.
4.He enter the house
5.(me)he found a man sleeping in the house.
6.he kick the man to wake up the man..
7.he take the man and throw him to the sea
8.the fisherman found the man.
9.the fisherman try to safe the man.
10.He try to do CPR.
11.But it doesn't work..
12.the man died.
13.pak abu went again to the house.
14.he saw the same man in the house
15.The man say "Hai"
16.pak abu shock and fainted..
17.The man take pak Abu to the bedroom.
18.the man give pak abu porridge.
19.But,Pak Abu throw the poridge.
20.the man try to kick pak abu..
21.Pak abu try to kick the man back.
22.Suddenly,pak abu ran to the toilet.
23.He answer the phone and get out from the toilet.
24.Pak abu wife's call because want him to cook rice
~THE END~

begitulah story chain..macam kanak-kanak jer..rindunyer kat kelas ENGLISH sem lepas..seronok ..madam pun sporting..Pastu g umah madam mase rayer dulu..2nd kelas..kami boleh main komputer sambil2 tu curi2 chatting kat laman web "KELIP"..sampai yg duk kat oversea pun kami chatting..Sekarang "kelip" tu dah sepi jer,..nanti lah di post kan apa yg ada kat kelip ni..tak berkelip2 lah korang..

DEBAT

Selasa, 16 Mac 2010 8:53 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 2 ulasan
biasenya persoalan tentangagama mahupun isu semasa sepatutnya berlaku di dalam kelas apa??usul fiqh.fiqh ibadat ataupun tafsir..Sudah pasti,kelas ini sepatutnya hangat membincangkan persoalan tentang agama..Tapi yang sebaliknya berlaku,mase kelas ni..Semua dian..Cuma bertanya perkara yang berkaitan tantang pelajaran..Dan perbincangan tantang isu semasa sentiasa berlaku di dalam kelas ENGLISH..banyak persoalan yang dibangkitkan semasa kelas sama ada tantang agama mahupun isu semasa..Dan kadang2 kelas ni menjadi tempat tazkirah yang disampaikan oleh seorang sahabat yang cukup mantap ilmunya "Ust.Zulhilmi"..Kenapa panggil ustaz??sedangkan dia masih seorang pelajar..saya memanggilnya ustaz kerana kagum dengan ilmu agama yang ada pada dirinya..

hari isnin yang lalu telah dibangkitkan satu isu..tentang..Adakah perempuan perlu berkerja??"..Persoalan ini dibangkitkan selepas salah seorang sahabat kami(perempuan) membentangkan tentang "KERJAYA".dan 'si tukang soal' bertanya "IF your husband not allow you to work,what you will do??"..Jawabnya "I will follow what my husband want and forget about my job"..dan ramai antara pelajar perempuan yang membantah jawapan tersebut..Patutkan seorang perempuan melupakan kerjayanya untuk mentaati suaminya???.

si tukang soal pun berkata "sepatutnya tugas seorang isteri adalah menjaga anak-anak,menguruskan rumah tangga dan menunggu suaminya pulang dari kerja..Saya tak mahu menjadi seorang suami yang menanti isterinya pulang dari kerja..dan saya juga mempunyai perasaan cemburu apabila isteri saya bergaul dengan lelaki lain semasa berkerja"

ini telah menimbulkan suasan yang agak tegang di dalam kelas..Akhirnya si ustaz bersuara "Tidak salah untuk perempuan berkerja..Tetapi keperluan wanita untuk berkerja adalah untuk memenuhi pekerjaan yang memerlukan wanita seperti doktor atau jururawat bagi merawat pesakit wanita.Guru atau pensyarah..Tukang jahit..dan sebagainya..Dan bukanlah berkerja di atas dasar untuk menandingi kekuatan lelaki"

Lecturer(woman) saya pun berkata "Ada juga di kalangan suami yang mempunyai sifat ego yang tinggi..Tidak membenarkan isteri berkerja supaya dapat mengawal istero dari segi kewangan dan sebagainya.Bila isteri berkerja,lelaki tidak dapat mengawal isteri untuk berbelanja atau melakukan perkara2 lain"

Ustaz pun berkata "tidak dapat dinafikan yg lelaki ada sifat ego,tapi dia buat semua tu sebab nak jaga isterinya.Kalau saya,saya pun tak akan benarkan isteri saya berkerja dan bergaul bebas dengan lelaki lain.."

Begitulah pemikiran pelajar2 yang baru berusia 19 tahun tapi mempunyai pemikiran yang jauh tentang masa depan..Tidak dinafikan apa yang dikatakan oleh ustaz zulhilmi dan si tukang soal..mereka tidak membenarkan isteri berkerja disebabkan oleh perasaan cemburu dan ingin menjaga isteri masing2..Mungkin perasaan cemburu tu boleh memusnahkan rumah tangga mereka dan lebih baik mereka tidak membenarkan isteri berkerja..Tak perlulah kita mengambil contoh yg jauh..Contohnya,artis2 di Malaysia yang bercerai disebabkan oleh artis wanita tersebut yang berkerja siang malam dan bergaul bebas dengan lelaki lain...Menyebabkan rumah tangga mereka musnah..Atau kita lihat Usahawanita,ada juga di kalangan mereka yang bercerai..

So,cuba kita renungkan dan berfikir..adakah seorang perempuan itu perlu berkerja????

assignment

Isnin, 15 Mac 2010 11:56 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan

TAFSIR SURAH TAHA (AYAT 123-126)

TAJUK:BAHAGIA ATAU DERITA PILIHAN MANUSIA SENDIRI

Firman Allah dalam Surat Taha ayat 123-126 bermaksud:

“Turunlah kamu berdua dari syurga itu,bersama-sama,dalam keadaan setengah kamu menjadi musuh kepada setengah yang lain ;kemudian jika datang kepadamu petunjuk dari-Ku,maka sesiapa yang mengikut petunjuk-Ku itu nescya tidak akan sesat dan ia pula tidak akan menderita azab sengsara.”

“dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjuk-Ku maka sesumgguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit,dan kami akan himpunkan da pada hari kiamat dalam keadaan buta.Ia berkata: ‘wahai tuhanku.mengapa engkau himpunkan daku dalam keadaan buta ,padahal dahulu aku melihat?” Allah berfirman: ‘Demikianlah keadaanya!Telah datang yat-ayat keterangan kami kepadamu,lalu engkau melupakan serta meninggalkannya , dan demikianlah engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan.

Menurut para ulama’ mufassirin, antaranya Ibn Athiyyah dalam tafsirnya al-muharrar al-Wajiz,arahan yang dikemukakan Allah itu turut merujuk kepada ramai,termasuk syaitan.

Ini dapat dilihat menerus penggunaan kata “jamian” dalam ayat ke 123.frasa “ba’dukum liba’din aduwwun” pula merujuk kepada persengketaan yang akan berterusan berlaku antara manusia dan syaitan.

Dalam frasa berikutnya .Allah berfirman “maka sesiapa yang mengikut petunjuk_ku itu nescaya ia tidak akan sesat dan ia pula tdak akan menderta azab sengsara” yang bermaksud menurut Ibn Kathir,petujuk yang dimaksudkan ialah kitab-kitab yang diturunkan oleh Allah dan petunjuk para nabi dan rasul.

Kata Ibn Abbas r.a., “Tidak kan sesat dan tidak akan hidup sengsara” merujuk kepada kehidupan dunia dan sekaligus akhirat.Al-Zamkhsyariy menyokong,dengan katanya dalam Tafsir al-Kasysyaf: “penderitaan di akhirat adalah disebabkan kegagalan mentaati perintah Allah di dunia,maka laykalah bagi seseorang itu mendapat kesinambungan hukuman yang sewajarkan di akhirat.”

Ayat yang berkutnya memberikan penjelasan lanjut mengapakah seseorang itu memilih hidup sesat,seterusnya menjalani kehidupan yang susah lagi penuh dengan kesempitan.

Permulaan ayat ke 124 mengisyaratkan bahwa “al-I’rad anillah” bermaksud berpaling daripada petunuk Allah,dan mereka itulah yang sesat.menurut Ibn Kathr dalam tafsirnya, berpaling bermaksud menentang perintah Allah dan melupakan sunnah Rasul_nya serta mengambil petunuk yang lain selan slam.Mereka akan menghadapi kehisupan yang sempit.Dicabut daripada dada mereka perasaan tenang dan kelapangan dada.dada akan sentiasa merasa kesempitan menyesakkan sekalipun dia memiliki pakaian dan tenpat tinggal yang sempurna.meskipun lahiriah kelihatan terbela dan sempurna ,namun hatinya mengalami ketenangan yang amat sangat.Oarang yang berpaling daripada hidayah Allah akan sentasa dihantu perasan bimbang.Demikianlah penjelasan Imam Ibn Kathir terhadap ayat tersebut.

Pemilihan kata nama “dankan” sudah cukup untuk memberitahu menusia tentang fitnah kesusahan yang ditempa seseorang.di dalm kitab Mufradat Alfaz al-Quran , kata nama ini berasal daripada al-dank yang bermaksud kesusahan atau kesempitan lahir ataupun batin.

Perasaan rasa serba tidak cukup seperti ini apabila dibayangkan menjelma dalam kehidupan dengan rasa tamak hingga mengetepikan kepentingan orang lain.dalam kedua keadaan manusia yang miskin dan yang berharta ini sentiasa merasakan kekurangan kerana terbelenggu dengan hal-hal yang bersifat material.

Demikianlah maha benar Allah,memberikan satu perkataan yang merangkumi dua keadaan;seorang miskin yang terasa dihimpit rasa susah dan seorang yang sudha kaya tetapi masih lagi merasa tidak cukup lantaran perasaan rakus yang menguasainya.

Fitman Allah selanjutnya, “Dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta”

Menurut Ibn Jarir dalam tafsirnya jamik al-bayan , bahwa mereka tidak mempunyai sebrang hujah di hadapan mahkamah Allah kelak.Ikrimah pula mengatakan,bahwa mereka kan menjadi buta iaitu tidak melihat sebarang benda melainkan neraka sahaja yang mampu dilihatnya.

Ayat ini disokong oleh ayat yang lain iaitu ayat ke-97 suarah al-Isra’ yang bermaksud:

“Dan sesiapa yang diberikan hidayah petunujk Allah maka dialah yang sebenar-benarnya berkaya mencapai kebahagiaan;dan sesiapa yang disesatkan-Nya .Dan kami akan himpukan mereka pada hari kiamat(dengan menyeret mereka) atas muka (masing-masing),dalam keadaan buat, bisu dan pekak;tempat mereka adalah meraka;tiap-tiap kali malap julangan apinya,kami akan tambah dengan api yang menjulang-julang.”

Hamba yang bersalah ini akan merayu kepaa Allah “Mengapa Engkau himpunkan aku dalam keadaan buata,padahal aku dahulu melihat?”,Allah akan menjawab dengan firman-Nya yang bermaksud “Demikianlah keadaannya!Telah datang ayat-ayat keterangan Kami kepada kamu,lalu kamu lupakan serta meninggalkannya,dan demikianlah kamu pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan.”

Maksud jawapan sinis ini adalah untuk mengingatkan manusia ini tentang kelalaian mereka daripada mengingati Allah menyebabkan mereka menerima balasan yang setimpal dengan itu,iaitu dilipakan oleh Allah pada hari yang penting itu.

Selain daripada orang yang meninggalkan ayat-ayat Allah,terdapat beberapa kategori manusia yang turut menerima penghinaan Allah,seperti hadis sahih yag diriwayatkan oleh Muslim(309),nabi menjelaskan tiga kategori manusia itu ialah orang tua yang berzina,pemimpin yang sombong dan orang yang berkelakuan sombong.

Semua golongan yang dimaksudkan si atas sama ada pemimpian yang zalim,peniaga yang menipu dan lelaki tua yang berzina serta golongan yang meninggalkan tuntutan-tuntutan yang dipertanggungjawabkan oleh Allah sebenrnya memiliki sifat buruk yang dikongsi bersama iaitu tidak memenuhi amanh yang diberikan.

Mafhum mukhalafah dari ayat 124 surah taha ini,seseorang mukmin akan terhindar kesusahan hari akhirat lantaran mereka sentiasa menjalani hubungan secxara istiqamah dengan Allah.Hubungan ini menjadi sebab ketenangan jiwanya dan kebahagiaan hatinya.ini balasan untunya di dunia.Di akhirat pula baginya ganjaran yang dinyatakan dalam ayat ke-17 surah al-sajadah : Maka tidak ka nada seseorang pun yang mengetahui persediaan yang telah dirahsiakan untuk mereka(dari segala jenis nikmat) yang mat indah dipandang dan menggembirakan, sebagai balasan bagi amal-amal soleh yang mereka kerjakan”

Jika orang yanglalai daripad mengingati Allah,bagi mereka hidup yang sempit dan mata yang buta di akhirat .Sebaliknya orang yang beriman dijanjikan bagi mereka ketenangan dan keselamatan di akhirat.Maksudnya ketenangan atau kebahagiaan ,kesengsaraaan dan kesempitan adalah pilihan manusia itu sendiri.


P/s:ini adalah assignment yg dibuat untuk subjek Tafsir II..kalau x faham,jgn segan2 tanyer..

MENANGIS DARI SUDUT PERUBATAN

Jumaat, 12 Mac 2010 9:52 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 1 ulasan

  1. Menyahkan Zat berbahaya dari tubuh badan.

Menangis merupakan kaedah semulajadi untuk mengeluarkan zat-zat kimia yang berbahaya daripada tubuh manusia.Zat-zat kimia ini dihasilkan oleh tubuh ketika dalam ketakutan.

  1. Meningkatkan kadar degupan jantung.

Menangis boleh meningkatkan kadar degupan jantung dan dianggap sebaga latihan yang berguna bagi rongga badan,urat-urat dada dan kedua-dua belah bahu.Selepas menangis,kadar degupan jantung kembali pelahan sehingga menimbulkan perasaan yang tenang.

  1. Menghalang penyakit.

Satu kajian oleh Universiti Temple,Amerika Syarikat kepada 100 orang yang menghidap penyakit radang usus besar dan luka ad [erut dan 100 orang yang sihat.Hasil kajian mendapati jawapan yang agak mengejutkan .Hampir semua pesakit yang menghidap penyakit tersebut mengatakan bahawa menangis adalah tanda lemah peribadi,maka mereka memilih untuk memendam rasa hati mereka.Manakala bagi mereka yang tidak menghidap sebarang penyakit mengatakan menangis adalah sesuatu yang semulajadi jika dilakukan pada waktu dan tujuan yang sesuai.

  1. Membebaskan racun dari badan

Athur Frank,seorang ilmuwan Amerika berkata, “oleh sebab air mata berfungsi mengeluarkan unsure-unsur yang beracun dari dalam tubuh,maka menahan air mata bereti membiarkan tumbuhnya racun secara pelahan-lahan.Secara fitrahnya perempuan lebih cenderung untuk menangis berbandng kaum lelaki,maka secara umumnya usia hidup mereka lebih panjang berbanding usia lelaki kerana perempuan membebaskan banyak racun dalm tubuh melalui tangisan.”

Saintis2 dan pakar mata bependapat air mata mengandungi sejumlah peratusan racun tertentu yang hanya dapat dikeluarkan daripada tubuh melalui tangisan.Ini menjadikan orang yang menangis bebas daripada racun-racun tersebut.

  1. Air mata mengandungi 25% protein.

Kajian2 yang dijalankan oleh para saintis membuktikan bahawa air mata mengandungi 25% protein dan satu bahagian zat terutamanya magnesium.Ini adalah unsur yang tidak seimbang dan boleh menjadi racun kepada manusia.Ianya hanya dapat dibebaskan daripada manusia ketika menangis.


SIAPA YANG KAYA

10:55 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan

seorang hartawan membawa anaknya menginap di rumah seorang kenalan yang sangat miskin.Dia berharap anaknya akan sedar akan kekayaan yang mereka miliki.Setelah tiga hari di rumah si miskin,mereka pun pulang.Dalam perjalanan di ayah bertanya: "Apa pandangan kamu tentang kembara kita"

"seronok"jawab anaknya.
"sekarang,mesti kamun bandingkan hidup sebagai orang kaya dengan orang miskin kan??"
"Ya"jawab anaknya ceria.
"Nah,sekarang .Apakah kamu belajar dari semua ini?"

Si anak menjawab:"Kita mempunyai seekor kucing perliharaan,tetapi mereka ada banyak kucing yang mereka beri makan.Kiata ada kolam renang,tetapi mereka ada sungai yang mengalir jernih untuk mreka mandi.Kita ada lampu import yang mahal,tapi mereka ada bintang-bintang bergemerlapan di langit yang mereka pandang waktu santai di halaman rumah pada malam hari..."

Si ayah ingin menyampuk,namun si anak meneruskan "Kita ada jalan yang berturap tetapi mereka ada padang hijau yang saujana mata memandang.Kita seronok menyuruh orang gaji membuat itu dan ini untuk kita,mereka pula cerria berkhidmat memberikan pertolongan kepada orang lain.kita ada banyak makanan,tetapi mereka menghasilkan makanan.Kita akan jaga harta kekayaan kita..Tetapi mereka ada ramai sahabat setia yang sentiasa melindungi mereka."

Si ayah tambah terdiam apabila anaknya menambah"Terima kasih ayah kerana menyedarkan betapa kayanya mereka dan bertapa miskinnya kita"

P/S:Kekayaan yang sebenar letaknya di hati yang bersyukur dan redha.Bukan kerana apa yang kita miliki tetapi kerana apa yang kita beri.Untuk mencapai kesenangan,kita perlu memiliki.Tetapi untuk mencapai ketenangan kita perlu memberi.Memberi lebioh gembira daripada menerima.

asif...

Khamis, 11 Mac 2010 10:24 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan
blog ini dalam proses baik pulih..harap maaf...

kehidupan dunia

Jumaat, 5 Mac 2010 9:48 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan
sudah terlalu lama rasanya tak terupdate blog ni..Kehidupan seharian yang dipenuhi dengan kerja..kerja..dan kerja..membataskan waktuku..Kadang2 lagho..buat benda2 yang takde faedah..Apa nak jadi ni???kena muhasabah diri balik ni..Astaghfirullah..

Semakin hari kerjaku semakin bertambah..Assignment dan presentation datang silih berganti..Exam pula tak henti2..Minggu lepas tiap2 malam exam..FUHH..so stress..minggu depan ada lagi exam..Short sem sangat memenatkan..Assignment plak semakin bertambah tapi assignment lame tak siap2 pun lagi..Memang btol2 membebankan ku bila takde kerjasama dr kwn2 bla nak wat kerja..sibuk dengan urusan sendiri sampai tertangguh-tangguh je kerja..Last minute nanti,barulah gelabah..apa nak jadi????kenapa tak ikut WONDERPETS...apa yag penting???kerjasama..wonderpets pun tahu..kenapa korang takleh ikut...ish6..

Bukan je dengan perkara yg berkaitan dengan akademik..banyak lagi kerja2 lain yang menanti..Hujung minggu ni sibuk dengan persiapan untuk Family Day Sekretariat Rakan Muda UDM di Lata Tembakah..Berkali-kali aku pusing UDM..Alhamdulillah..semua berjalan lancar...Thanks for All..Agak letih tapi sangat menyeronokkan..Ditambah lagi dengan telatah2 sunbae2 yang membuatkan kami tak kering gusi..

minggu ini akan ku penuhi dengan assignment2 yg menanti..dan juga proposal yang tak siap2 lagi..Kan buat cepat sebelum pok che' marah..he7..Sorry pok che' lambat hantar...Sangat meletihkan tapi kerja tetap kena buat..Arghh..pening kepala..stop here..Buat semua..Dunia2 juga..Akhirat jangan lupa tau!!

Takdir

Isnin, 1 Mac 2010 4:46 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan






Takdir-Opick feat Melly Goeslow


Dihempas gelombang
Dilemparkan angin
Terkisah ku bersedih ku bahagia

Di indah dunia
Yang berakhir sunyi
Langkah kaki di dalam rencana-Nya
Semua berjalan dalam kehendak-Nya
Nafas hidup cinta dan segalanya

Dan tertakdir menjalani segala
Kehendak-Mu ya Rabbi
Kuberserah kuberpasrah
Hanya pada-Mu ya Rabbi

Dan tertakdir menjalani segala
Kehendak-Mu ya Rabbi
Kuberserah kuberpasrah
Hanya pada-Mu ya Rabbi

Bila mungkin ada luka
Coba tersenyumlah
Bila mungkin tawa
Coba bersabarlah

Karena air mata tak abadi
Akan hilang dan berganti
Bila mungkin hidup hampa dirasa
Mungkinkah hati merindukan Dia

Karena hanya dengan-Nya hati tenang
Damai jiwa dan raga

Fenomena Alam-Aurora Borealis & Aurora Australis

2:23 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan
Apa itu aurora?

Aurora ialah fenomena cahaya terang yang dapat dilihat di langit malam, biasanya di kawasan kutub. Oleh kerana inilah sesetengah saintis memanggilnya “Aurora Kutub” atau “Aurora Polaris”.

Fenomena aurora di utara dikenali sebagai Aurora Borealis , yang dinamakan bersempena Dewi Fajar Rom, Aurora, dan nama Greek untuk angin utara, Boreas. Ini kerana di Eropah ia kerap dilihat kemerah-merahan di ufuk utara seolah-olah matahari akan terbit dari arah tersebut.

Aurora Borealis juga dipanggil Cahaya U
tara, dan selalu terjadi di antara September dan Oktober dan Mac dan April.



Fenomena aurora di selatan, Aurora Australis atau Cahaya Selatan, mempunyai sifat-sifat yang serupa. Mekanisme aurora berpunca dari elektron yang mempunyai tenaga 1-15 keV, iaitu tenaga yang diperolehi elektron yang melalui beza upaya 1,000-15,000 volt. Cahaya akan terhasil apabila elektron ini berlanggar dengan atom di ionosfera, lazimnya di altitud 80-150 km.

Pancaran oksigen atom paling menonjol–garis kehijauan pada 557.7 nm dan (terutamanya dengan elektron bertenaga lebih rendah pada altitud lebih tinggi) garis merah-tua pada 630.0 nm. Kedua-duanya merupakan peralihan terlarang aras tenaga oksigen atom yang (dengan ketiadaan perlanggaran) berterusan untuk masa yang lama, yang menerangkan pencerahan dan penyuraman yang beransur-ansur (0.5-1 saat) sinar aurora.

Banyak garis lain turut dapat diperhatikan, terutamanya garis dari nitrogen molekul yang berubah lebih pantas, mendedahkan sifat dinamik sebenar aurora tersebut.

Aurora juga dapat diperhatikan dalam cahaya ultraungu (cahaya UV), satu cara yang bagus untuk melihat dari angkasa (tapi tidak dari bumi–atmosfera menyerap cahaya UV). Kapal angkasa Polar malah memerhatikannya dalam X-ray. Imej yang diperolehi amat kasar, namun kerpasan elektron bertenaga tinggi dapat dikenal pasti.



Sukar Nak Beribadat?

2:04 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan




(Artikel dalam Bahasa Indonesia)

Apakah kita pernah mengalami malas beribadah? Terasa berat untuk tilawah atau tidak merasakan kenikmatan ketika membaca Al Qur’an atau sholat? Atau mungkin merasa susah untuk bangun malam untuk qiyamulail?

Padahal jam loceng bertik-tok, sudah di off, alarm hp juga sudah di off tapi ketika berdering tetap terlelap dalam tidurnya, tidak kedengeran akhirnya mati-mati sendiri atau bangun dengan setengah sadar matikan loceng trus tidur lagi. Padahal biasanya dengan mudah bisa bangun. So.. Apa yang terjadi dengan diri kita?

Atau mungkin kita pernah merasakan mulut ini terasa berat ketika melantunkan ayat-ayat Al Qur’an atau mengucapkan salam kepada saudara kita. Atau mungkin kita pernah mengalami kekok, ngomong tak lancar, tersangkut sangkut fikiran jadi ‘blank’ ketika kita presentasi, ngajar atau ngisi halaqah/pengajian meskipun sebelumnya sudah mempersiapkan materi. Ada apa dengan kita?

Jika hal-hal seperti itu terjadi pada diri kita, maka segeralah kita evaluasi diri. Ada apa dengan diri kita? Keadaan seperti ini jangan dibiarkan begitu saja, lama-kelamaan akhirnya terbiasa. Seperti halnya penyakit, kalau sudah ada gejala segera periksa ke doktor dan minum ubat biar tidak ‘kasep’ dan segera sembuh. Begitu pula dengan ruhiyah kita, kalau sudah ada gejala osteoporosis ruhiyah seperti yang sudah dibahas di artikel sebelumnya (lihat arsip) maka segera kita mutabaah diri kita, bagaimana hubungan kita dengan Allah dan apa yang sudah kita lakukan?

Jangan-jangan kita banyak maksiat yang kita kerjakan hingga menghalangi amalan-amalan kita. Mungkin kita tidak bisa menjaga dari hal-hal yang makruh bahkan diharamkan oleh Allah sehingga menghalangi organ tubuh kita untuk beribadah kepada-Nya. Misalnya, kita menggunakan mata untuk nonton sinetron meski cuma satu atau dua jam, tunggu saja nanti kemungkinan besar malamnya kita akan susah bangun untuk qiyamulail. Mata kita akan susah untuk bangun, kalaupun bangun kita sholat dengan mata yang ngantuk. Atau mungkin kita ga bisa bangun malam karena siangnya mata kita ga bisa gadhul bashar. Karena kita tak menjaga mata kita dari hal-hal yang tidak berguna bahkan mengandung maksiat, akhirnya Allah pun tidak menjaga mata kita untuk beribadah padaNya.

Selain mata, telinga juga perlu kita jaga. Bisa jadi kita susah bangun malam karena kita tidak menjaga telinga kita. Telinga kita gunakan untuk mendengarkan gosip atau muzik-muzik jahiliya bahkan kadang bisa terngiang-ngiang dalam memori kita karena seharian yang didengar muzik-muzik itu. Akhirnya malamnya telinga kita tidak kedengeran dering jam loceng atau alarm hp bahkan suara adzan, Na’udzubillah.

Selain itu mulut tak kalah pentingnya untuk dijaga. Karena mulut itu pula yang banyak menjerumuskan manusia terutama wanita ke dalam neraka, Na’udzubillah. Karena mulut bisa menjadi sarana gibah, fitnah, caci-maki, dsb. Bisa jadi tidak lancarnya kita waktu persentasi, ngajar atau ngisi halaqah adalah karena mulut ini telah bermaksiat sebelumnya. Padahal jika ruhiyah kita fit maka kita bisa dengan mudah ngomong, kadang mengalir begitu saja apa yang kita sampaikan bisa dengan mudah memberikan contoh-contoh dan penjelasan yang sebelumnya belum terpikirkan oleh kita, tiba-tiba aja ‘cling’ muncul di otak kita, itu semua karena ilmu dari Allah.


Selanjutnya adalah hati. Ini adalah bahagian terpenting yang perlu kita jaga. Hati ibaratnya pemimpin bagi organ tubuh yang lain, yang menjadi komando. Hati bisa sakit, buta bahkan mati jika semakin banyak berbuat maksiat. Hati ibarat cermin, semakin banyak bermaksiat maka semakin banyak noda titik-titik hitam di cermin itu. Atau bahkan mungkin tidak lagi titik-titik hitam tapi sudah jelaga hitam yang susah dibersihkan dan tidak bisa dipakai untuk bercermin lagi karena sudah bukam. Begitu pula dengan diri kita, semakin banyak kita berbuat maksiat dan tidak bertaubat maka kita semakin terbiasa dengan kemaksiatan itu.

Salah satu yang menyebabkan kematian hati adalah banyak bergurau. Bolehlah kita bergurau untuk mencairkan suasana atau menciptakan suasana ukhuwah. Tapi tetap memperhatikan adab-adabnya, perhatikan dengan siapa juga dan tidak berlebihan, apalagi ikhwan-akhwat, hati-hati!

Mari kita tengok diri kita, evaluasi diri kita, jika selama ini kita belum menjaga mata, mulut, telinga, hati dan organ tubuh kita yang lain dari kemaksiatan maka segeralah kita berbenah diri, tidak ada kata terlambat untuk sebuah kebaikan. Seharusnya kita merasa sayang kalau tidak bisa qiyamulail meski hanya terlewat semalam. Merasa sayang pula jika tidak bisa merasakan nikmatnya beribadah. Jika masih merasa sayang, maka jagalah diri kita, dan Insya Allah Allah akan menjaga kita agar senantiasa bisa dekat dengan-Nya

Related Posts with Thumbnails