Isnin, 8 November 2010 3:13 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan

Jangan Makan Coklat Crispy...!!!

Salam,


Coklat jenama Crispy di dapati mengandungi Emulsifier (E476) iaitu kod untuk Lemak Babi.
Yang jelas....ianya Haram dimakan oleh Umat Islam.

Sila lihat gambar di bawah.

Ada logo halal lagi...heee

Nampak tak kod E476
Kalau tak berapa jelas, boleh belek sendiri di pasaraya-pasaraya dan kedai-kedai runcit.


Di bawah ini saya sertakan code-code makanan yang mengandungi lemak babi. Kalau boleh ”print lah” dan simpan ke dalam dompet. Sangattt bermanfat di zaman kita ini. Apabila membeli barang-barang makanan, boleh segera rujuk kepada code-code ini jika datang keraguan. Ini yang saya lakukan ketika keluar membeli barang keperluan harian dan snek untuk anak-anak.

Azab wanita

Rabu, 3 November 2010 4:20 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan

Azab Bagi Wanita

(tlg ingatkan kpd semua kaum perempuan yg anda kenal)

Saudara dan saudari kaum muslimin dan muslimat

Renungan

khususnya untuk para wanita dan diriku sendiri.....

Sayidina Ali ra menceritakan suatu ketika melihat

Rasulullah saw menangis manakala ia datang bersama Fatimah.

Lalu keduanya bertanya mengapa Rasulullah saw menangis. Beliau menjawab,

"Pada malam aku di-isra'- kan , aku melihat perempuan-perempuan yang sedang disiksa dengan berbagai siksaan. Itulah sebabnya mengapa aku menangis. Karena, menyaksikan mereka yang sangat berat dan mengerikan siksanya.

Putri Rasulullah saw kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. "Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.

Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.

Aku lihat perempuan tergantung kedua kakinya dengan terikat tangannya sampai ke ubun-ubunnya, diulurkan ular dan kalajengking.

Dan aku lihat perempuan yang memakan badannya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Serta aku lihat perempuan yang bermuka hitam, memakan tali perutnya sendiri.

Aku lihat perempuan yang telinganya pekak dan matanya buta, dimasukkan ke dalam peti yang dibuat dari api neraka, otaknya keluar dari lubang hidung, badannya berbau busuk karena penyakit sopak dan kusta.

Aku lihat perempuan yang badannya seperti himar,

beribu-ribu kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang

rupanya seperti anjing, sedangkan api masuk melalui mulut dan keluar dari duburnya sementara malikat memukulnya dengan pentung dari api neraka,"kata Nabi saw.

Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka

disiksa seperti itu?

*Rasulullah menjawab, "Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan muhrimnya.

*Perempuan yang digantung susunya adalah istri yang 'mengotori' tempat tidurnya.

*Perempuan yang tergantung kedua kakinya ialah perempuan yang tidak taat kepada suaminya, ia keluar rumah tanpa izin suaminya, dan perempuan yang tidak mau mandi suci dari haid dan nifas.

*Perempuan yang memakan badannya sendiri ialah karena ia berhias untuk lelaki yang bukan muhrimnya dan suka mengumpat orang lain.

*Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka karena ia memperkenalkan dirinya kepada orang yang kepada orang lain bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat laki-laki yang bukan muhrimnya.

*Perempuan yang diikat kedua kaki dan tangannya ke atas ubun-ubunnya diulurkan ular dan kalajengking padanya karena ia bisa shalat tapi tidak mengamalkannya dan tidak mau mandi junub.

*Perempuan yang kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah tukang umpat dan pendusta. Perempuan yang menyerupai anjing ialah perempuan yang suka memfitnah dan membenci suami."Mendengar itu, Sayidina Ali dan Fatimah Az-Zahra pun turut menangis.

Dan inilah peringatan kepada kaum perempuan.

Sekarang Anda mempunyai dua pilihan:

1.. Biarkan info ini tetap dalam facebook .

2. Share info ini ke sejumlah orang yang anda kenal dan Insya Allah ridha Allah akan dianugerahkan kepada setiap orang yang anda kirim.

dan saya memilih untuk menyebarkan..Salam Ukhuwah..~

Kerana Dia Manusia Biasa

4:09 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan

Cerita ini dipetik daripada email seorang sahabat, dan saya forwardkan untuk manfaat kepada diri saya dan semua.

Semoga bermanfaat baik untuk yang melamar ataupun yang dilamar, ataupun bagi yang sudah berumah tangga. Renungan buat yang sedang mencari pasangan hidup ataupun yang sedang mengemudi bahtera rumah tangga. Mengapa? Kerana Dia Manusia Biasa.

"cinta yang indah adalah melalui pernikahan"

Setiap kali ada sahabat yang ingin menikah, saya selalu mengajukan pertanyaan yang sama. Kenapa kamu memilih dia sebagai suami/isterimu? Jawappannya ada bermacam-macam. Bermula dengan jawapan kerana Allah hinggalah jawapan duniawi. Tapi ada satu jawapan yang sangat menyentuh di hati saya. Hingga saat ini saya masih ingat setiap butir percakapannya. Jawapan dari salah seorang teman yang baru saja menikah. Proses menuju pernikahannya sungguh ajaib. Mereka hanya berkenalan 2 bulan. Kemudian membuat keputusan menikah. Persiapan pernikahan mereka hanya dilakukan dalam waktu sebulan saja. Kalau dia seorang akhwat, saya tidak hairan. Proses pernikahan seperti ini selalu dilakukan. Dia bukanlah akhwat, sebagaimana saya. Satu hal yang pasti,dia jenis wanita yang sangat berhati-hati dalam memilih suami. Trauma dikhianati lelaki membuat dirinya sukar untuk membuka hati. Ketika dia memberitahu akan menikah, saya tidak menganggapnya serius. Mereka berdua baru kenal sebulan. Tapi saya berdoa, semoga ucapannya menjadi kenyataan. Saya tidak ingin melihatnya menangis lagi. Sebulan kemudian dia menemui saya. Dia menyebutkan tarikh pernikahannya. Serta meminta saya untuk memohon cuti, agar dapat menemaninya semasa majlis pernikahan. Begitu banyak pertanyaan dikepala saya.

Saya ingin tahu! Mengapa dia begitu mudah menerima lelaki itu. Ada apakah gerangan? Tentu suatu hal yang istimewa. Hingga dia boleh memutuskan untuk bernikah secepat ini. Tapi sayang, saya sedang sibuk ketika itu(benar-benar sibuk). Saya tidak dapat membantunya mempersiapkan keperluan pernikahan. Beberapa kali dia menelefon saya untuk meminta pendapat tentang beberapa perkara. Beberapa kali saya telefon dia untuk menanyakan perkembangan persiapan pernikahannya. Kami tenggelam dalam kesibukan masing-masing. Saya mengambil cuti 2 hari sebelum pernikahannya. Selama cuti itu saya memutuskan untuk menginap di rumahnya. Pukul 11 malam sehari sebelum pernikahannya, baru kami dapat berbual -hanya-berdua. Hiruk-pikuk persiapan akad nikah esok pagi, sungguh membelenggu kami. Pada awalnya kami ingin berbual tentang banyak hal. Akhirnya, dapat juga kami berbual berdua. Ada banyak hal yang ingin saya tanyakan. Dia juga ingin bercerita banyak perkara kepada saya. Beberapa kali Mamanya mengetuk pintu, meminta kami tidur.

"Aku tak boleh tidur." Dia memandang saya dengan wajah bersahaja.

Saya faham keadaanya ketika ini.

"Matikan saja lampunya, biar disangka kita dah tidur."

" Dia mematikan lampu neon bilik dan menggantinya dengan lampu yang samar.

Kami meneruskan perbualan secara berbisik-bisik. Suatu hal yang sudah lama sekali tidak kami lakukan. Kami berbual banyak perkara, tentang masa lalu dan impian-impian kami. Wajah keriangannya nampak jelas dalam kesamaran. Memunculkan aura cinta yang menerangi bilik ketika itu. Hingga akhirnya terlontar juga sebuah pertanyaan yang selama ini saya pendamkan. "Kenapa kamu memilih dia?" Dia tersenyum simpul lalu bangkit dari baringnya sambil meraih telefon bimbitnya dibawah bantalku. Perlahan dia membuka laci meja hiasnya. Dengan bantuan lampu LCD handphone dia mengais lembaran kertas didalamnya. Perlahan dia menutup laci kembali lalu menyerahkan sekeping sampul kepada saya. Saya menerima handphone dari tangannya. Sampul putih panjang dengan cop surat syarikat tempat calon suaminya bekerja. Apa ini?. Saya melihatnya tanpa mengerti.

Eeh..., dia malah ketawa geli hati.

"Buka aja."

Sebuah kertas saya tarik keluar. Kertas putih bersaiz A4, saya melihat warnanya.. putih? "Teruknya dia ni."

Saya menggeleng-gelengkan kepala sambil menahan senyum.

Sementara dia cuma ketawa melihat ekspresi saya. Saya mula membacanya. Saya membaca satu kalimat diatas, dibarisan paling atas. Dan sampai saat inipun saya masih hafal dengan kata-katanya. Begini isi surat itu........

************ ********* *******

Kepada ...... Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya dan calon kakak buat adik-adik saya Assalamu'alaikum Wr Wb. Mohon maaf kalau anda tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya mohon, bacalah dulu sampai selesai. Saya, yang bernama_____menginginkan anda______ untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa. Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan. Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak. Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamannya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan. Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan.Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa. Cinta saya juga biasa saja. Oleh kerana itu Saya menginginkan anda supaya membantu saya memupuk dan merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa. Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat tenaga menjadi suami dan ayah yang baik. Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih anda. Saya sudah sholat istikharah berkali-kali, dan saya semakin mantap memilih anda. Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya menikah untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini. Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawapan pada saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah redha dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin Wassalamu'alaikum Wr Wb

************ ********* *********

Saya memandang surat itu lama. Berkali-kali saya membacanya. Baru kali ini saya membaca surat 'lamaran' yang begitu indah. Sederhana, jujur dan realistik. Tanpa janji-janji yang melambung dan kata yang berbunga-bunga. Surat cinta biasa. Saya menatap sahabat disamping saya. Dia menatap saya dengan senyum tertahan.

"Kenapa kamu memilih dia.....?

"Kerana dia manusia biasa......." Dia menjawab mantap.

"Dia sedar bahawa dia manusia biasa. Dia masih punya Allah yang mengatur hidupnya. Yang aku tahu dia akan selalu berusaha tapi dia tidak menjanjikan apa-apa. Soalnya dia tidak tahu, apa yang akan terjadi pada kami kemudian hari. Entah kenapa, justeru itu memberikan kesenangan tersendiri buat aku.."

"Maksudnya?"

"Dunia ini fana. Apa yang kita punya hari ini belum tentu esok masih ada dan menjadi milik kita. Betul tak? Paling tidak.... Aku tau bahawa dia tidak akan frust kalau suatu masa nanti kami jadi miskin. "

Ssttt....."Saya menutup mulutnya.

Khuatir kalu ada yang tau kami belum tidur. Terdiam kami memasang telinga. Sunyi. Suara jengkering terdengar nyaring diluar tembok. Kami saling berpandangan lalu gelak sambil menutup mulut masing-masing.

"Udah tidur. Esok kamu mengantuk, aku pula yang dimarahi Mama."

Kami kembali berbaring. Tapi mata ini tidak boleh pejam. Percakapan kami tadi masih terngiang terus ditelinga saya.

"Gik.....?" "Tidur.....Dah malam." Saya menjawab tanpa menoleh padanya.

Saya ingin dia tidur, agar dia kelihatan cantik jelita esok pagi. Rasa mengantuk saya telah hilang, rasanya tidak akan tidur semalaman ini. Satu lagi pelajaran dari pernikahan saya peroleh hari itu. Ketika manusia sedar dengan kemanusiaannya.

Sedar bahawa ada hal lain yang mengatur segala kehidupannya. Begitu juga dengan sebuah pernikahan. Suratan jodoh sudah terpahat sejak roh ditiupkan dalam rahim. Tidak ada seorang pun yang tahu bagaimana dan berapa lama pernikahannya kelak. Pernikahan hanya dilandasi kerana Allah semata. Diniatkan untuk ibadah. Menyerahkan segalanya pada Allah yang membuat senarionya. Maka semua menjadi indah. Hanya Allah yang mampu menggerakkan hati setiap hamba-NYA. Hanya Allah yang mampu memudahkan segala urusan. Hanya Allah yang mampu menyegerakan sebuah pernikahan. Kita hanya boleh memohon keredhaan Allah. MemintaNYA mengurniakan barakah dalam sebuah pernikahan. Hanya Allah jua yang akan menjaga ketenangan dan kemantapan untuk menikah.

Jadi, bagaimana dengan cinta? Ibu saya pernah berkata, Cinta itu proses. Proses dari ada, menjadi hadir,lalu tumbuh, kemudian merawatnya. Agar cinta itu dapat bersemi dengan indah menaungi dua insan dalam pernikahan yang suci. Cinta tumbuh kerana suami/isteri (belahan jiwa). Cinta paling halal dan suci. Cinta dua manusia biasa, yang berusaha menggabungkannya agar menjadi cinta yang luar biasa. Amin.

Wallahu 'alam.

Demi ilmu

Isnin, 20 September 2010 3:55 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan
kelmarin sepatutnya sudah bermula kuliah.namun hingga ke hari ini,saya msih bergoyang kaki di rumah.Sepi tanpa kata.hanya menghadap komputer yang tak mampu berkata-kata.

'kelas ditunda hingga ke malam ini,pukul 8 malam di GA07"satu mesej singgah di handphone ku.agak berat rasenya nak menerima kenyataan.kenapa ada kelas malam ni?saya agak keberatan untuk ke kelas di waktu malam.Memandu seorang diri di malam yang gelap.Namun tetap dikuatkan hati,demi menuntut ilmu,apa pun mesti ku tempuhi.

Hanya berbaju kurung dan berselendang,menghidupkan ejin kereta yang baru saje keluar dari wad.Hanya 10 minit dari tumah,sampai ke tempat yang dituju.Aku menumpangkan beberapa orang kawan untuk ke kelas.Agak bimbang menuju ke kelas seorang diri di tangah malam.Tak ramai pelajar yang ada kelas malam.Kelihatan kelas masih sepi.hanya ada seorang pelajar lelaki yang sedang khusyuk membaca kitab.Saya bangga dengan lelaki itu,dia pandai menjaga pandangan mata.Tak ramai pelajar lelaki seperti dia.

Hampir setengah jam menunggu,namun kelibat ustaz masih belum kelihatan.Aku menatap kitab ulumhadis berbahasa arab.Cuba memahami setiap bait kata dalam kitab itu.Ada yang difahami ada yang tidak.Aku belum fasih berbahasa arab.Masih banyak yang perlu diusahakan.

Seorang lelaki tua memberi salam dengan suara yang agak pelahan.berjalan pelahan dengan bantuan tongkat .Agak terkejut melihatnya,ruap-rupanya itu ustaz,Dia kelihatan agak berbeza.Sudah hampir sebulan kami tak bertemunya.Kini,rupanya agak cekung dan badanya kelihatan tidak bermaya.Dia batuk tanpa henti.

Namun,dia tak berputus asa walaupun batuk sesekali mengganggu pemebelajaran kami.Suaranya agak pelahan.Kadang-kadang tidak kedengaran.Kami cuba memahami apa yang cuba disampaikannya.15 minit kemudian,dia berhenti.Tak mampu lagi mengeluarkan suara bagi menyampaikan ilmu.Kami berasa agak terharu melihat keadaanya.Walaupun hanya mampu bertongkat untuk datang ke sini,tapi dia tetap cuba menyampaikan ilmu semampu yang boleh.

kami hanya diam melihat keadaanya.memikirkan diri sendiri,saya walaupun cuma pening sedikit,sudah memberi alsan untuk tidak ke kelas.Sedangkan ustaz,hanya mampu berjalan menggunakn tongkat tapi tetap datang untuk memberikan kami ilmu.

Ustaz hanya diam di atas kerusi.Cuba merehatkan diri.ustaz tidak larat lagi untuk berkata-kata.Akhirnya,seorang pelajar lelaki menawarkan bantuan untuk menghantarnya pulang.kami mengiringi ustaz hingga ke kereta.semoga Allah memberikan kesembuhan kepada ustaz.

dalam perjalanan pulang,saya memikirkan diri sendiri.mengapa diri ini tak mampu mejadi sehebat ustaz?walaupun cuma mampu bertongkat,tapi tetap berusaha untuk sampaikan ilmu.sedangkan diri ini masih sihat,mampu berjalan bahkan berlari,mampu bertutur.Tapi masih malas utuk menuntut ilmu..saya cuba memotivasikan diri,mencuba untuk menjadi seorang penuntut ilmu yang gigih.Moga dberi kekuatan oleh Allah untuk menuntut ilmu hingga ke liang lahad.

Jangan Terlalu baik

3:41 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan
sejenak terfikira kata-kata dari seorang sahabat.

"jangan menjadi orang yang terlalu baik"

salahkan jika nak jadi orang baik.saya hanya diam mendengar apa yang dituturkannya.adakah saya seorang yang baik??tak mungkin,saya tahu siapa diri ini.Bukannya baik sangat.kadang-kadang ada buat silap.Melihat diri ini,tak layak lagi rasanya nak menjadi muslimah yang solehah.

"aku tak mahu orang lain mengambil kesempatan di atas kebaikkan yang kau lakukan"dia menyambung kata-katanya.

"aku bukannya baik sangat.aku cuma buat apa yang aku rasa btol"saya cuba menafikan kata-katanya.

"tapi kau terlalu baik bagi aku.Tak salah nak jadi orang yang baik.Tapi hati-hati,dunia sekarang terlalu kejam bagi orang yang baik"balasnya,,

sangat sukar untuk hidup dalam dunia sekarang.Bila buat baik,orang akan ambil kesempatan.Bila buat jahat,orang akan mengata.bagaikan semuanya serba tak kena.Tersilap langkah,hancurlah diri.Hidup di dunia sekarang,tak sama macam dulu.Harus selalu berhati-hati.Mungkin kebaikkan kita akan di salah ertikan.Melalui dunia hari ini,bagaikan meredah hutan yang penuh dengan duri dan binatang buas.

Saya sangat beryukur kepada Allah,erana dikurnikan sahabt yang sangat memahmi dan tak pernah menyalahgunakan kebaikkan yan saya hulurkan.

Duhai sahabatku,
kebaikkan yang ku hulurkan tulus ikhlas dari hatiku ini.Tiada niat yng tersimpan.Terima kasih kerana kau selalu menemani diri ini di kala senang dah susah.Moga Allah selalu merahmati mu.

Pasti ada Hikmahnya

Ahad, 29 Ogos 2010 11:17 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan
Assalamualaikum...semoga Allah memeberikan ketenangan di hati setiap insan yang memabaca blog ini..Sudah terlalu lama rasanya dibiarkan blog ini sepi tanpa kata.Tugasan demi tugasan yang memanti,membuatkan diri ini tidak mempunyai masa yang terluang untuk terus menitiokan butir bicara di blog ini.Alhamdullillah,hari ini diberi kesempatan oleh Allah untuk saya menuturkan kata.
Sudah separuh bulan Ramadhan kita lalui..Salam Ramadhan Al-Mubarak buat semua.Sama-samalah kita mengejar Lailatul Qadar yang akan berkunjung tidak lama lagi.Moga Bulan Ramdhan ini memberika seribu satu keberketan buat kita semua.
setiap orang mempunyai facebook,dan setiap hari pasti akan ditatap wlaupun cuma seketika..Saya pun begitu..Selepas diteliti,ramai sahabat-sahabat yang mengupdate status..kebanyakkan mereka meluahkan apa yang terbuku di hati..dengan harapan ada yang mendengar dan ada juga yang memberi perhatian..Tak kurang,ada juga yang mengeluh tentang apa yang berlaku pada diri mereka..
Sebaik-baiknya mengadu lah pada Allah yang maha Esa..Sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan lagi Maha Penyayang..Jangan disebabkan masalah yang kita hadapi,kita lupa tentang kehidupan yang harus kita tempuhi.Ada yang memikirkan tentang cinta,sehingga lupa akan pelajaran.Ada yang memikirkan tentang hutang,hingga lupa anak bini yang harus diberi makan.Ada yang terlalu memikrkan tentang kerja,hingga lupa tentang kesihatan diri..
Jangan jadikan kehidupan sebahagian dari masalah tapi masalah sebahagian dari kehidupan.Supaya kita tidak menghancurkan kehidupan hanya kerana masalah.Sesungguhnya Allah tidak akan menguji hambaNya di luar kemampuan hambaNya.Setiap apa yang berlaku,pasti ada hikmahnya..Mungkin kita akan tahu hikmahnya sekarang,atau esok atau mungkin berpuluh tahun yang akan datang..Tetapi,kita kena ingat..Allah tidak akan jadikan sesuatu itu hanya untuk sia-sia..
Duhai sahabat...
Kuatkan lah semangatmu...
Tabahkanalah hatimu..
Ingatlah,Allah sentiasa di sisi orang-orang sabar..

Kisah Cawan

Khamis, 10 Jun 2010 8:04 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan

Kisah ini merupakan satu teladan kepada kita semua tentang kenapa selama ini kita sering ditimpa dugaan yang adakalanya sukar untuk kita tanggung dan terlalu menyakitkan..
Sepasang datuk dan nenek pergi belanja di sebuah kedai cenderamata untuk mencari hadiah buat cucu mereka..

Kemudian mata mereka tertuju kepada cawan yang cantik. "Lihat cawan itu," kata si nenek kepada suaminya.

"Kau betul, inilah cangkir tercantik yang pernah aku lihat," ujar si datuk. Pada ketika mereka mendekati cawan itu,

tiba-tiba cangkir yang dimaksud berbicara, "Terima kasih untuk perhatian anda, perlu diketahui bahwa aku dulunya tidak cantik. Sebelum menjadi cawan yang dikagumi, aku hanyalah selonggok tanah liat yang tidak berguna..

Namun suatu hari ada seorang penjunan dengan tangan kotor melempar aku ke sebuah roda berputar..Kemudian ia mulai memutar-mutar aku hingga aku merasa pening. Stop ! Stop ! Aku menjerit..

Tetapi orang itu berkata, 'Belum !' Lalu ia mulai menyodok dan meninju aku berulang-ulang. Stop! Stop jeritku lagi..Tapi orang ini masih saja meninjuku, tanpa menghiraukan jeritanku. Bahkan lebih buruk lagi ia memasukkan aku ke dalam api. Panas! Panas ! jeritku dengan kuat. Stop ! Cukup ! jeritku lagi.Tapi orang ini berkata, 'Belum !

' Akhirnya ia mengangkat aku dari api itu dan membiarkan aku sampai sejuk.

Aku fikir, selesailah penderitaanku. Oh ternyata belum. Setelah sejuk aku diberikan kepada seorang wanita muda dan ia mulai mewarnai aku..

Asapnya begitu memualkan. Stop ! Stop ! Aku menjerit. Wanita itu berkata, ' Belum !' Lalu ia memberikan aku kepada seorang lelaki dan ia memasukkan aku sekali lagi ke api yang lebih panas dari sebelumnya ! Tolong ! Hentikan penyiksaan ini !

Sambil menangis aku menjerit sekuat-kuatnya. Tapi orang ini tidak peduli dengan jeritanku. Ia terus membakarku. Setelah puas "menyiksaku" kini aku dibiarkan sejuk.

Setelah benar-benar sejuk seorang wanita cantik mengangkatku dan menempatkan aku dekat kaca. Aku melihat diriku.Aku terkejut sekali..

Aku hampir tidak percaya, kerana di hadapanku berdiri sebuah cawan yang begitu cantik. Semua kesakitan dan penderitaanku yang lalu menjadi sirna tatkala kulihat diriku." Datuk dan nenek itu terdiam membisu. Lalu diceritakan kisah itu kepada cucunya..

Pengajaran:
Seperti inilah kehidupan membentuk kita. Dalam perjalanan hidup akan banyak kita temui keadaan yang tidak menyenangkan, sakit, penuh penderitaan, dan banyak air mata..

Tetapi inilah satu-satunya cara untuk mengubah kita supaya menjadi 'cantik'. Jangan lupa bahawa cobaan yang kita alami tidak akan melebihi kekuatan kita..

Ertinya tidak ada alasan untuk tergoda dan jatuh dalam dosa apabila anda sedang menghadapi ujian hidup, jangan kecil hati, kerana Tuhan sedang membentuk anda..

Bentukan-bentukan ini memang menyakitkan tetapi setelah semua proses itu selesai. Anda akan melihat betapa cantiknya Tuhan membentuk anda untuk kehidupan yang lebih baik dan bermakna di hari kemudian dan hari pembalasan(akhirat) . WAllahu a'lam assalamualaikum wrt...

Kisah ini sangat menarik utk diceritakan, terutamanya ketika dalam tazkirah2 ringkas.

Perumpamaan yg baik dan dapat diterima akal akan lebih diingati dan dimanfaatkan oleh para pembaca..wAllahua' lam...

Seorang guru sedang bersemangat mengajarkan sesuatu kepada murid-muridnya.

Ia duduk menghadap murid-muridnya.. Di tangan kirinya ada kapur, di tangan kanannya ada pemadam.Si guru berkata, "Saya punya permainan...

Caranya begini, di tangan kiri saya ada kapur, di tangan kanan ada pemadam. Jika saya angkat kapur ini, maka berserulah "Kapur!", jika saya angkat pemadam ini, maka berserulah "Pemadam!"Murid muridnya pun mengerti dan mengikuti.

Si guru berganti-gantian mengangkat antara kanan dan kiri tangannya, semakin lama semakin cepat. Beberapa saat kemudian si guru kembali berkata, "Baik sekarang perhatikan. Jika saya angkat kapur, maka berserulah "Pemadam!", jika saya angkat pemadam, maka katakanlah "Kapur!".

Dan diulangkan seperti tadi, tentu saja murid-murid tadi keliru dan kekok, dan sangat sukar untuk mengubahnya. Namun lambat laun, mereka sudah biasa dan tidak lagi kekok. Selang beberapa saat, permainan berhenti..

Si guru tersenyum kepada murid-muridnya.
"Anak-anak, begitulah kita ummat Islam. Mulanya yang haq itu haq, yang bathil itu bathil..

Kita begitu jelas membedakannya. Namun kemudian, musuh musuh kita memaksakan kepada kita dengan berbagai cara, untuk menukarkan sesuatu, dari yang haq menjadi bathil, dan sebaliknya."

Pertama-tama mungkin akan sukar bagi kita menerima hal tersebut, tapi karena terus disosialisasikan dengan cara-cara menarik oleh mereka, akhirnya lambat laun kita terbiasa dengan hal itu.

Dan anda mula dapat mengikutinya. Musuh-musuh kita tidak pernah berhenti membalik dan menukar nilai dan etika..

""Keluar berduaan, berkasih-kasihan tidak lagi sesuatu yang pelik, zina tidak lagi jadi persoalan, pakaian seksi menjadi hal yang lumrah, sex sebelum nikah menjadi suatu hiburan dan trend,materialistik kini menjadi suatu gaya hidup dan lain lain.""Semuanya sudah terbalik.

Dan tanpa disedari, anda sedikit demi sedikit menerimanya. Paham?" tanya Guru kepada murid-muridnya. "Paham cikgu...

""Baik permainan kedua..." begitu Guru melanjutkan.

"Cikgu ada Qur'an, cikgu akan letakkannya di tengah karpet.

Sekarang anda berdiri di luar karpet. Permainannya adalah, bagaimana caranya mengambil Qur'an yang ada di tengah tanpa memijak karpet?

"Murid- murid berpikir..Ada yang mencuba alternatif dengan tongkat, dan lain-lain. Akhirnya si Guru memberikan jalan keluar, digulungnya karpet, dan ia ambil Qur'an.

Ia memenuhi syarat, tidak memijak karpet."Murid- murid, begitulah ummat Islam dan musuh-musuhnya. ..

Musuh-musuh Islam tidak akan memijak-mijak anda dengan terang-terang. ..

Kerana tentu anda akan menolaknya mentah mentah.

Orang biasapun tak akan rela kalau Islam dihina dihadapan mereka. Tapi mereka akan menggulung anda perlahan-lahan dari pinggir, sehingga anda tidak sedar..

""Jika seseorang ingin membuat rumah yang kuat, maka dibina tapak yang kuat. Begitulah Islam, jika ingin kuat, maka bangunlah aqidah yang kuat.""

Sebaliknya, jika ingin membongkar rumah, tentu susah kalau tapaknya dulu, tentu saje hiasan-hiasan dinding akan dikeluarkan dulu, kerusi dipindahkan dulu, Almari dibuang dulu satu persatu, baru rumah dihancurkan. ..

""Begitulah musuh-musuh Islam menghancurkan kita. Ia tidak akan menghentam terang-terangan, tapi ia akan perlahan-lahan meletihkan anda.""

Mulai dari perangai anda, cara hidup, pakaian dan lain-lain, sehingga meskipun anda muslim, tapi anda telah meninggalkan ajaran Islam dan mengikuti cara yang mereka...

Dan itulah yang mereka inginkan..
""Ini semua adalah fenomena Ghazwul Fikri (perang pemikiran).

Dan inilah yang dijalankan oleh musuh musuh kita..
"Kenapa mereka tidak berani terang-terang memijak-mijak cikgu?" tanya mereka

"Sesungguhnya dahulu mereka terang-terang menyerang, misalnya Perang Salib, Perang Tartar, dan lain-lain.

Tapi sekarang tidak lagi..apa lagi yg tercengang2 tu?? ayuh kita kejutkan umat Islam lain yg masih tertidur!!!

Menjadi Pemuda Pemudi unggul

Jumaat, 4 Jun 2010 8:42 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan

Matlamat utama persiapan pemuda pemudi Islam hari ini ialah untuk melaksanakan matlamat tercapainya qawamah(penguasaan) Islam terhadap masyarakat dan dunia. Ini memerlukan para pemuda pemudi Islam bagi memindahkan pimpinan umat dari tangan jahilliyah kepada pemikiran, perundangan dan akhlak Islam.

Menurut as-Syeikh Fathi Yakan, pada hakikatnya usia muda seorang pemuda pemudi ialah:-

1) Usia yang penuh dengan cita-cita yang tinggi
2) Usia yang mengalir darah yang gemuruh
3) Usia yang tinggi idealisme yang luas
4) Usia yang memberi pengorbanan dan menebus semula
5) Usia yang menabur jasa, memberi kesan dan emosional.

Menurut Syeikh Yusuf Al-Qardawi pula, tanda-tanda pemuda pemudi Islam yang unggul itu adalah suatu generasi yang mempunyai sifat-sifat yang dinyatakan dengan jelas bagi sesiapa yang membaca al-Quran atau mempelajari sunnah Nabawiyyah. Di antara sifat-sifat unik generasi ini adalah:-

1) Generasi yang percaya kepada realiti dan ilmu
2) Generasi amal dan membina jama'iy
3) Generasi rabbani dan ikhlas
4) Generasi yang bernasabkan Islam
5) Generasi da'awah dan jihad
6) Generasi dagang dan hidup bersama orang ramai
7) Generasi gagah dan agung
8) Generasi seimbang dan sederhana

Manakala menurut Syeikh Mohammad Ahmad ar-Rasyid, terdapat beberapa kesilapan dan fitnah kehidupan yang perlu diberi perhatian wajar oleh para pemuda pemudi Islam. Ini adalah kerana kita sentiasa terdedah kepada pelbagai tekanan luaran dan peristiwa yang mempengaruhi secara beransur-ansur keatas iman terhadap amal dan da'awah. Pengaruh luar ini ada dalam pelbagai bentuk yakni ada yang mengugat aqidahnya, akhlaknya, keluarganya dan sebagainya. Di antara pengaruh-pengaruh ini adalah:

1) Gerakan dan propaganda yang menyebarkan keraguan dan salah faham terhadap Islam
dan keunggulannya
2) Fitnah rakan sebaya yang jahat dan persekitaran yang tidak sihat
3) Fitnah harta dan keluasan rezeki yang melimpah ruah
4) Fitnah ijazah dan pangkat
5)Fitnah wanita, isteri dan anak-anak

Beberapa langkah bagi meningkatkan kecemerlangan pemuda pemudi Islam bagi mencapai qawamah (penguasaan) Islam terhadap diri, keluarga, masyarakat dan dunia ialah:-

1) Kenalpasti tahap kemampuan ada yang sebenar
2) Beri tumpuan kepada kekuatan-kekuatan ada
3) Tanamkan rasa percaya kepada diri sendiri
4) Sediakan diri anda untuk menjadi orang yang terbaik
5) Ambil pelajaran daripada kesilapan yang telah anda lakukan
6) Belajar menerima teguran yang membina dan hiraukan kritikan yang remeh
7) Perakui kejayaan anda
8) Tetap merendah diri
9) Terus memperluaskan pengetahuan dan pemikiran ada
10) Bersyukur kepada Allah di atas apa yang diberikanNya

Tetapkan Imanku

Ahad, 30 Mei 2010 12:54 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan
di keheningan malam,berfikir sendiri..Menyesali perjalanan hidup selama ini
terlalu banyak masa diluangkan untuk benda yang sia-sia.Nak disesali tiada gunanya lagi.Allah tak suka hambanya mengeluh tapi kenapa diri ini tetap mengeluh..Bertapa lemahnya imanku..Ya Allah,tetapkanalah imanku.Kuatkanlah semangatku untuk menghadapi setiap dugaan Mu ni dunia ini..Aku tahu ujian darimu ingin menguji keimanan ku dah tanda kasih dan syang-Mu padaku..Terima kasih Ya Allah kerana ujian dari Mu mematangkan diri ini menghadapi hidup..

Ya Rasulullah....Sungguh aku rindu padamu.Aku ingin sekali dirimu menemani ku di sini..Agar aku tak lalai lagi menjalani tanggungjawabku sebagai khalifah Allah di bumi ini..Maafkan aku kerana melupakanMu saat aku lalai dengan ilusi di dunia ini..Sungguh aku memerlukan bimbinganmu Ya Rasulullah..Aku tak mahu lagi sesat di dunia ini seperti dulu..Hanya SunnahMu yang mampu mengubat kerinduan padaMu..

Sumaiyyah,Ummu Ammar..Serikandi islam yang cukup aku kagumi..Kau wanita yang tabah dan hebat..Mengharung setiap dugaan tanpa sedikitmu hatimu berubah..Engkau tetap mempertahankan islam..Sedangkan ujian yang di lalui mu jauh lebih hebat dari apa yang ku alami saat ini..Aku berharap diri ini bukan sekadar meminjam namamu namun juga mewarisi sifat tabah mu..Agar aku tetap dapat menjejak kan kaki dunia ini tanpa imanku goyah..

~Ya Allah,Moga ku pergi dari dunia ini dalam imanMu~

6 pesanan untuk wanita

Selasa, 18 Mei 2010 9:51 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

Dilampirkan 6 pesanan khas untuk kaum Hawa, juga tidak ketinggalan secara umumnya untuk kaum Adam. Sama-sama kita amalkan, insya Allah:-

1. Jaga solat pada awal waktu. Kalau datang haid sekalipun dan tidak dapat solat, duduklah di atas tikar sembahyang supaya anak-anak tidak lihat si ibu yang diharamkan mendirikan solat dalam tempoh tersebut.

2. Hidupkan bacaan hadith Nabi SAW di rumah dengan keluarga. Dianjur baca hadis Fadhilat Amal. Ini amalan sahabiah
zaman Nabi SAW sehingga dari rumah kita keluar anak-anak yg soleh yg mendoakan kesejahteraan kedua ibubapa dunia/akhirat.

3. Baca Al Quran setiap hari walaupun hanya sepotong ayat. Kalau tak mampu nak baca kerana terlalu sibuk, cukup dengan
mencium Al Quran dan muhasabah 'Ya
Allah, apa dosa saya hingga saya tak dapat nak baca kitab-Mu pada hari
ini."

4. Mendidik anak secara Islam. Mengajar
anak-anak dari kecil bermula dengan
doa-doa masnun.Iaitu doa seharian Nabi
saw seperti doa tidur, bangun tidur,
makan dan sebagainya.

5. Hidup sederhana dengan tidak
membebankan suami. Setiap hari malaikat
akan menghantar 500 jambangan bunga
dari syurga untuk wanita yg hidup
sederhana. Setiap titisan air masakan dan basuhan mereka akan menjadizikir mohon keampunan kepada Allah swt atas
wanita tersebut.

6. Galak suami untuk bermujahadah atas
Agama Allah. Seorang isteri yg menggalakkan suaminya untuk solat
berjemaah di masjid akan dapat pahala berjemaah suaminya termasuk solat dia sendiri.

Mudahan-mudahan ulasan ringkas ini
bermanfaat.Muzakarahlah bersama teman
wanita lain supaya hakikat amalan ini masuk dalam hati kita dan mudah nak
amalkan.

Moga kita diberkati-Nya selalu, Amin.Wassalam

Anak Angkat

Jumaat, 7 Mei 2010 1:07 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan
esok bermula lah episod baru di dalam hidupku,bakal dijadikan anak angkat..belum pernah sebelum ini mengikuti program anak angkat seperti ini..Moga pengalaman ini akan menadikan diri ini insan yang lebih baik..Hari ini seharian aku berulang alik ke UDM..Jawatan sebagai exco ternyata tak semudah yang disangka..Mengurus program seperti ini bukan mudah..banyak perkara yang perlu diatur supaya perjalanan program berjalan lancar..

Masih teringat kata-kata pengarah program "lepas program ni,janganlah lupakan keluarga angkat,contact lah selalu".. Keluarga angkat pun tak boleh dilupakan.. Apatah lagi keluarga sendiri. Namun,hari ini terlalu ramai yang melupakan ibu bapa..Masih teringat kunjungan ke rumah orang tua beberapa minggu yang lalu.sebak hati ini melihat warga emas di sini..Mendengar kisah hidup mereka dillupakan anak-anak membuatkan hati ini sebak..Kehadiran kami lah yang membuatkan mereka tersenyum ceria..Mereka amat rindukan kasih sayang anak2 mereka.mengharapkan anak-anak mereka datang menjenguk,jauh sekali...Seorang ibu boleh menjaga 10 orang anak tapi 10 orang anak belum tentu dapat menjaga seorang ibu..

Aku ingin menjadi anak anak solehah seperti mak..Setiap hari pasti akan menjenguk nenek di rumah mak saudara..Aku merasakan nenek adalah seorang ibu yang sangat bertuah dan berjaya mendidik anak-anaknya dengan baik..Tak seorang pun daripada adik-beradik mak yang melupakan nenek..Malah berebut-rebut nak menjaga nenek yang sedang sakit..Alhamdulillah!! Setiap kali nenek sakit,setiap orang akan menghulurkan wang untuk perubatan nenek..Sungguh,ajaran ibu mithali yang membentuk anak-naka yang soleh dan solehah..

Namun,hakikatnya pada hari ini..Cabaran mendidik anak-anak tak semudah dahulu..Arus dunia yang semakin moden menjadi tugas ibu bapa semakin mencabar..Anak-anak mudah terpengaruh dengan keadaan sekeliling yang menarik perhatian mereka..Hari ini,masalah sosial semakin hari semakin teruk..Tiap2 hari di dada akhbar dan tv rancak dengan kes pembuangan bayi..Sangat menyedihkan bila melihat bayi yang tak berdosa mati di tangan ibu sendiri.Manusia sekarang sudah hilang sifat keperikmanusiaan..Sekarang umurku baru nak menjangkau 19 tahun..10 TAHUN lagi mungkin aku sudah bergelar seorang ibu..pasti cabaran mendidik anak-anak semakin sukar.Semoga diberi kekuatan untuk menghadapinya..Aku kagum dengan cara UMMU AMMAR mendidik anak-anaknya..Moga aku juga dapat menjadi seperti beliau..

P/s:merancang masa depan...berfikir ke hadapan..

100 tip menuju kemantapan iman

Selasa, 4 Mei 2010 5:13 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan
01. Bersyukur apabila mendapat nikmat
02. Sabar apabila mendapat kesulitan
03. Tawakal apabila mempunyai rencana/program
04. Ikhlas dalam segala amal perbuatan
05. Jangan membiarkan hati dalam kesedihan
06. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan
07. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan
08. Jangan irihati dengan kekayaan orang
09. Jangan hasad dan iri atas kesuksessan orang10. Jangan sombong kalau memperoleh kesuksessan
11. Jangan tamak kepada harta
12. Jangan terlalu ego akan sesuatu kedudukan
13. Jangan hancur kerana kezaliman
14. Jangan goyah kerana fitnah
15. Jangan berkeinginan terlalu tinggi yang melebihi kemampuan diri.
16. Jangan campuri harta dengan harta yang haram
17. Jangan sakiti ayah dan ibu
18. Jangan usir orang yang meminta-minta
19. Jangan sakiti anak yatim
20. Jauhkan diri dari dosa-dosa yang besar21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa-dosa kecil
22. Banyak berkunjung ke rumah Allah (masjid)
23. Lakukan sholat dengan ikhlas dan khusyuk
24. Lakukan sholat fardhu di awal waktu, berjamaah di masjid
25. Biasakan sholat malam
26. Perbanyak dzikir dan do'a kepada Allah
27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat
28. Sayangi dan hormati fakir miskin
29. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah
30. Jangan marah berlebih-lebihan
31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih-lebihan
32. Bersatulah karena Allah dan berpisahlah kerana Allah
33. Berlatihlah konsentrasi fikiran
34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan mintalah maaf apabila karena sesuatu sebab tidak dapat dipenuhi
35. Jangan mempunyai musuh, kecuali dengan iblis/syaitan
36. Jangan percaya ramalan manusia
37. Jangan terlampau takut miskin
38. Hormatilah setiap orang
39. Jangan terlampau takut kepada manusia
40. Jangan sombong, takabur dan degil
42. Berlakulah adil dalam segala urusan
43. Biasakan istighfar dan taubat kepada Allah
44. Bersihkan rumah dari patung-patung berhala
45. Hiasi rumah dengan bacaan Al-Quran
46. Eratkan hubuangan silaturrahim
47. Tutup aurat sesuai dengan petunjuk Islam
48. Berkata-kata pada perkara yang perlu
49. Beristeri/bersuami kalau sudah siap segala-galanya
50. Hargai waktu, disiplin waktu dan manfaatkan waktu
51. Biasakan hidup bersih, tertib dan teratur
52. Jauhkan diri dari penyakit-penyakit bathin
53. Sediakan waktu untuk santai dengan keluarga
54. Makanlah secukupnya tidak kekurangan dan tidak berlebihan
55. Hormatilah kepada guru dan ulama
56. Sering-sering bershalawat kepada nabi saw
57. Cintai keluarga nabi saw
58. Jangan terlalu banyak hutang
59. Jangan terlampau mudah berjanji
60. Selalu ingat akan saat kematian dan sedar bahawa kehidupan dunia adalah kehidupan sementara
61. Jauhkan diri dari perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat seperti (membebel) yang tidak berguna
62. Bergaullah dengan orang-orang soleh
63. Sering bangun di penghujung malam, berdoa dan beristighfar
64. Lakukan ibadah haji dan umrah apabila sudah mampu
65. Maafkan orang lain yang berbuat salah kepada kita
66. Jangan dendam dan jangan ada keinginan membalas kejahatan dengan kejahatan lagi
67. Jangan membenci seseorang karena fahaman dan pendiriannya
68. Jangan benci kepada orang yang membenci kita
69. Berlatih untuk berterus terang dalam menentukan sesuai pilihan
70. Ringankan beban orang lain dan tolonglah mereka yang mendapatkan kesulitan.
71. Jangan melukai hati orang lain
72. Jangan membiasakan berkata dusta
73. Berlakulah adil, walaupun kita sendiri akan mendapatkan kerugian
74. Jagalah amanah dengan penuh tanggung jawab
75. Laksanakan segala tugas dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan
76. Hormati orang lain yang lebih tua dari kita
77. Jangan membuka aib orang lain
78. Lihatlah orang yang lebih miskin daripada kita, lihat pula orang yang lebih berprestasi dari kita
79. Ambilah pelajaran dari pengalaman orang-orang arif dan bijaksana
80. Sediakan waktu untuk merenung apa-apa yang sudah dilakukan
81. Jangan sedih karena miskin dan jangan sombong karena kaya
82. Jadilah manusia yang selalu bermanfaat untuk agama, bangsa dan negara
83. Kenali kekurangan diri dan kenali pula kelebihan orang lain
84. Jangan membuat orang lain menderita dan sengsara
85. Berkatalah yang baik-baik atau tidak berkata apa-apa
86. Hargai prestasi dan pemberian orang
87. Jangan habiskan waktu untuk sekedar hiburan dan kesenangan
88. Akrablah dengan setiap orang, walaupun yang bersangkutan tidak menyenangkan.
89. Sediakan waktu untuk berolahraga yang sesuai dengan norma-norma agama dan kondisi diri kita
90. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan fisikal atau mental kita menjadi terganggu
91. Ikutilah nasihat orang-orang yang arif dan bijaksana
92. Pandai-pandailah untuk melupakan kesalahan orang dan pandai-pandailah untuk melupakan jasa kita
93. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain terganggu dan jangan berkata sesuatu yang
dapat menyebabkan orang lain terhina
94. Jangan cepat percaya kepada kekurangan/keburukan teman kita sebelum dipastikan kebenarannya
95. Jangan menunda-nunda pelaksanaan tugas dan kewajiban
96. Sambutlah huluran tangan setiap orang dengan penuh keakraban dan keramahan dan tidak berlebihan
97. Jangan memaksa diri untuk melakukan sesuatu yang diluar kemampuan diri
98. Waspadalah akan setiap ujian, cobaan, godaan dan tentangan.Jangan lari dari kenyataan kehidupan
99. Yakinlah bahwa setiap kebajikan akan melahirkan kebaikan dan setiap kejahatan akan melahirkan
kerosakan
100. Jangan sukses di atas penderitaan orang dan jangan kaya dengan memiskinkan ora

Solusi

4:39 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 2 ulasan




Alhamdulillah....masih lagi mampu jari jemari ini menekan keyboard untuk terus menulis dan menulis bait-bait kata di dalam..sungguh aku bukan seorang penulis yang bagus..Entri2 sebelum ini hanya diciplak dari rakan2 lain setelah diberi kebenaran..begitu banyak tazkirah2 yang ditag di Facebook yang ingin saya kongsikan dengan pembaca blog ini..InsyaAllah..entri selepas ini adalah hasil karya saya sendiri..

Menanti dibuka semester baru..cuti selama 2 bulan membuatkan diri ini begitu banyak masa terluang tapi entah mengapa masih tak ada kesempatan untuk menulis entri baru..Sibuk melayan adik-adik dan kadang2 ada sahaja panggilan dari rakan-rakan yang mengajak untuk mengikuti agenda mereka..Di hari cuti begini lah dapat kami bertemu mesra dan merapatkan ukhuwah antara kami..Sungguh rindu pada sahabat2 lama yang jauh merantau menuntut ilmu di negeri orang..berharap pertemuan semula pada 19 jun ini akan mengubat kerinduan di hati ini..

Semalam,Alhamdulillah akhirnya dapat juga membeli majalah SOLUSI yang menjadi makanan jiwa dan hati ini..Majalah yang cukup bermakna ..penuh dengan ilmu yang bermanfaat dari kulit ke kulit..namun agak kecewa,terlepas keluaran yang lepas..rasa rugi yang teramat sangat..pasti banyak ilmu duniawi dan ukhrawi di dalamnya..
InsyaAllah.pada masa akan datang akan dikongsikan ilmu yang ada di dalam Majalah ini..Diharap rakan-rakan yang lain juga tidak terlepas untuk mendapatkan majalah ini yang supaya kita sentiasa dapat menambah imu duniawi dan ukhrawi..Amin..May Allah Bless You All..


P/s:Dr Aidh Abdullah al-Qarni (penulis buku La Tahzan - Jangan Bersedih)- tercari-cari buku ini..

Walimatul Urus

4:12 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan

Assalamualaikum, Jemputan Walimah saya pada 22 Mei 2010 di Terengganu. Sila berikan alamat rumah anda untuk saya poskan kad jemputan. Mohon doa agar dipermudahkan segala urusan. Diberi kekuatan untuk menjadi suami mithali dan dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah, insyaAllah. Syukran =)

Alhamdulillah...baru sahaja menerima jemputan walimah seorang sahabat yang dikenali di Alam Maya...Tidak disangka akan dijemput..Saya juga turut menumpag gembira di atas berita ini..Semoga beliau mampu menggalas tanggungjawab sebagai seorang suami dan akan membina sebuah keluarga yang sakinah..Tahniah buat Ustaz Lisam..

P/s:entah siapa pula yang akan ikut jejak ustaz lisam untuk mendirikan masjid...

Luahan Hati Seorang Muslimah...

Sabtu, 1 Mei 2010 11:17 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 2 ulasan

aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup.siapalah diriku ini memilih berlian sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud dimana-mana.tetapi aku juga mempunyai keinginan seperti gadis lain dilamar lelaki yang bakal dinobat sebagai ahli syurga,memimpinku ke arah tuju yang satu..


tidak perlu kau memiliki wajah seindah Nabi Yusuf a.s yang mampu mendebarkan jutaan gadis untuk membuatku terpikat.andainya kau jodohku yang tertulis di Luh Mahfuz, ALLAH pasti akan mencampakkan rasa cinta di dalam hatiku jua hatimu kali pertama kita berpandangan.itu janji ALLAH.akan tetapi selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah,selagi itu jangan kau zahirkan perasaan itu kepadaku kerana kau masih tidak mempunyai hak untuk membuat begitu.juga jangan kau lampaui batasan yang telah ditetapkan syara'.aku takut perlakuan itu akan memberi impak yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak.


permintaanku tidak banyak, cukuplah dirimu yang diinfaq seluruhnya pada mencari redha ilahi.aku akan berasa amat bertuah andai dapat menjadi tiang seri atau sandaran perjuanganmu.bahkan aku amat bersyukur pada illahi,kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, menghulurkan tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan ALLAH dengan kemenangan atau syahid itu.akanku kesat darah dari lukamu dengan tanganku sendiri.itu impianku.


aku pasti akan berendam airmata darah andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu kepadaku.bukan itu yang aku impikan.cukuplah engkau mencintai ALLAH dengan sepenuh hatimu kerana dengan mencintai ALLAH, kau akan mencintaiku kerana-Nya.cinta ini lebih abadi dari cinta insan biasa.moga cinta ini juga akan mempertemukan kita kembali di syurga.


aku juga tidak ingin dilimpahi kemewahan dunia.cukuplah dengan kesenangan yang telah diberikan ibi bapa ku dulu.apa guna kau menimbunkan harta untuk kemudahanku sekiranya harta itu akan membuatkan aku dan kau lupa tanggungjawab kita.aku tidak akan sekali-kalib bahgia melihatmu begitu..biarlah kita hidup dibawah jaminan ALLAH sepenuhnya.itu lebih bermakna bagiku..

Memo untuk Si belangkas

Selasa, 6 April 2010 3:37 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan

Menyorot dahsyatnya mitos cinta meracuni pemikiran generasi mud hari ini,pelbagai maksiat menular di sana-sini.gadis hilang harga diri.Pemuda merantah dara sesuka hati.Anak pungut merata-riti.Ah ,sekotor inikah cinta anak muda?Tidak!CInta itu tidak kotor bahakan suci sekudus embun pagi.Tangan manusialah yang mengotorinya.

Aduhai Pemuda-Pemudi yang sedang hangat bercinta!


Bukankah Allah menyediakan jalan halal buat menyuburkan cinta yang sedang mekar antaramu dengan si dia?kenapa tidak nikah saja?boleh khalwat lama-lama.
Ingat nikah itu senang?mungkin itu persoalannya.Mungkin ini yang membelenggu pemikiran anak muda yang sedang bercinta.Sama ada jawapannya senang atau susah,setiap pasangan yang jatuh hati perlu ada niat untuk memilih jalan halal lagi diberkati ini.Niat yang bersioh berperanan mengawal diri agar terhindar dari lembah zina terkutuk dan segala perkara yang menhampirinya.Apa yang dinamakan cinta lelaki dan perempuan asing hanya boleh dinikati selepas berumah tangga.Ingat tu!

kunasihatkan diriku jua dirimu hai muda-mudi,dalam urusan jodoh,apa pun keputusan buatlah sebagaimana yang dianjurkan oleh syarak dengan jalan istikharah san musyawarah(berbincang).Andai di sana nampak keserasian,usah terlalu fikirkan masalah,berfikirlah dengan optimis.

Ambil langkah yang diizinkan Allah seterusnya iaitu dengan berkhitbah(bertunang) dan saling setia pada janji syarak yang dibina.Awas!hindari segala perkara yang mengahmpiri zina lagi tidak diredhai-Nya.

Khusus Buat Pemuda-pemudi yang sedang hangat bercinta.

penulis ingin berbicara dengan muda-mudi yang sedang bebas dalam lautan cinta.Teristimewa buat mereka yang tidak meletakkan nikah sebagai prioriti sekarang,Demi untuk meneruskan belajar atau berkerja atau mengejar cita-cita.

Seringkali ditanya pada pemuda tentang mengapa mereka tidak segera menikah,mereka amat risaukan tidak mempunyai pekerjaan.Sedangkan ada hadis yang mana Nabi berpesan agar menyegerakan nikah bagi yang sudah bertemu calonnya.Pemudaselalunya bimbang jika tidak mampu memberi nafkah kepada bakal bidadari dan seluruh isi rumahnya nanti.Faktor ekonomi amatlah membebankan benak mereka.Betulkah ya syabab(pemuda)?

kerisauan itu lumarah..Ia lahir dari kesedaran bahwa perkahwinan itu bukan suka-suka tapi penuh tanggungjawab.Sesetengah orang membuat perhintungan hidup secara matematik,contohnya jika seorang memerlukan biaya RM1000 maka dua orang memerlukan RM2000.Hidup sendiri pun sukar dibiaya atah lagi hidup orang lain.

Faktor ini menggambarkan pemuda takut berkahwin.Gambaran seperti ini semakin memberat apabila hidup dikuasai berhala bernama materialisme.Apatah lagi masyarakat selalu meletakkan materialisme dalam menjalani hidup.Al-Quran mengecam keyakinan materiaisme seperti ini dan menyuruh kita berfikiran optimis.Lihatlah Allah memberi berita gembira berupa kecukupan kehidupan bagi pasangan yang berkahwin:

"dan nikahlah orang yang sendirian di antara kamu,dan orang-orang yang layak nikah di antara hamba-hamba sahayamu yang perempuan.Jika mereka miskin,Allah akan memampukan mereka dengan Kurnia-Nya dan Allah maha luas pemberian-Nya lagi maha mengetahui." (An-nur:32)

nah,itu jaminan Allah.Jaminan siapa yang patut kita lebih percayai.?

Umar al-khattab ,sahabat agung,pernah berkata sebagaimana dikutip dari al-Qurtubi: "Saya sangat takjub dan hairan kepada orang-orang yang tidak mahu menikah kerana takut miskin,dan tidak mahu mencari kekayaan melalui prkahwinan ,padahal Allah telah menjaminnya."

Nabi Muhammad s.a.w. juga memberi gambaran yang praktikal.Dalam sebuah riwayat dari Abu Huraitah r.a.: "makanan dua orang dapat mencukupkan tiga orang,dan makanan tiga orang dapat mencukupi empat orang." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Tidak hairanlah Ibn Mas'ud pernah berkata, "carilah kekayaan dan rezeki melalui pernikahan," kemudian beliau membaca firman Allah dalam surah An-nur ,ayat 32.Apalagi,sama-sama hapuskan berhala materialisme dalam hati dan fikiran .

Buat Kaum Hawa,

Yakin dan percayalah pada insan yang telah ditunjukkan Allah dalam istikharahmu walau apapun keadaannya pada masa ini,asalkan baik agamanya.Sama ada dia masih belajar atau masih lagi bertukar-tukar keja,percayalah padanya.

Buat Syabab,

Rezeki Allah amat luas,jangan dirisaukan sangat.Walaupu sesuatu pekerjaan itu tidak terpandang di isis masyarakat contohnya berkerja sendiri namun terakam mulia dalam hadis Rasulullah s.a.w.Beliau bersabda; "pekerjaan yang terbaik adalah usaha seseorang dengan tangannya sendiri dan semua penjual beli yang baik."(Riwayat Ahmad,baihaqi dan lain2)

Jika kerisauan untuk menikah disebabkan faktor orang tua,berbincanglah dengan penuh hikmah .hati mereka milik Allah,dipegang Allah Allah dan boleh dilunakkan oleh Allah dalam sekelip mata.Ianya menuntut doa,kesungguhan dan keberanian .Orang tua kan cair jua dengan kebaikan untuk seorang anak.Percayalah!

Jika terubat segala kerisauan dan tertanam kukuh sebuah keyakinan maka terlaksanalah khitbah(pertunangan).Selama tempoh berkhitbah ,berkongsilah apa yang yang dirasakan mustahak.pastikan ikatan itu terjaga dari kelalaian dan segala perbuatan yang menghampiri.Laksanakanlah ikatan dengan mana yang paling memudahkan lelaki.Aisyah r.a. menjelaskan , "Sesungguhnya di antara keberkatan wanita ialah yang memudahkan peminangan dan maharnya." (Riwayat Ahmad)
Oh!Kaum Hawa!
Tidakkah kamu mahu menjadi wanita yang berkat?Oh ,mudah kahwin rupanya jika ikut agama!Apa tunggu lagi wahai yang berpunya?Pilihlah untuk berkahwin.Takutlah kepada Allah melebihi takutmu pada persoalan di benakmu.Yakinlah pada Allah.Berdoalah pada-Nya agar dipermudahkan nikah buatmu.

"Wahai para pemuda,siapa yang mampu.Berkahwinlah !sesungguhnya ia menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan.Siapa yang tidak mampu maka berpuasalah."(Riwayat Bukhari)

P/s:catatan Fatimah Syarha Noordin(Majalah Solusi Isu Perdana)...

Terlalu Lama..

Isnin, 5 April 2010 1:30 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan

Assalamualaikum...

Kaifahalukum...??Dah terlalu lama rasenyer tak di update blog ni..Kesibukan dunia yang menghantui diri ini menghalang diri untuk terus menyalurkan tenaga untuk update blog ni..Ditambah lagi dengan kehadiran blog baru(privacy blog)..yang menyebabkan blog ni diabaikan..Moga pengunjung blog ni memaafkan diri ini..Posting dalam blog ni pun kebanyakkannya cuma di copy paste kan kerana kekurangan masa untuk menulis artikel sendiri..Final Exam pun semakin dekat dan membuatkan diri ini hanya berdamping dengan buku2 yang mesti dihafal..ditambah lagi jawtan sebagai Exco SRMUDM yang semakin bertambah meeting sejak akhir2 ini untuk menjalankan program sepanjang cuti sem yang akan datang..Sungguh diri ini tak larat untuk menjalankan semua tanggungjawab ini namun Alhamdulillah,Allah masih memberi kekuatan pada diri ini untuk melalui semuanya dengan baik.Semoga setiap insan yang membaca blog ini diberi kekuatan dan ketabahan untuk melalui setiap dugaan dan cabarandi Bumi Allah..Amin!!!

Wassalam.......

Jodoh Itu Ketentuan Tuhan

Selasa, 23 Mac 2010 1:47 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan



Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk keseberang. Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa-apa kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakanlah perasaan dan keinginan anda dalam doa-doa lewat solat. Allah itu Maha Mendengar. Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Yakinlah pada janji-Nya kerana kita orang yang beriman.

Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr. Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti. Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah. Kita juga selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah dihati kita, alangkah bahagianya orang itu. Hakikatnya, apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah, kita ditimpa pelbagai karenah. Tidak mustahil pula orang yang memandu kereta mewah terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan.


Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh dihadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang motosikal itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta. Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknya.

Demikian juga perkahwinan. Ia baik sebagai saluran yang betul untuk melepaskan syahwat tapi ramai juga orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus. Ramai orang menempah neraka sebaik melangkahkan kaki kea lam berumahtangga. Bukankah dangan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut bertambah? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka? Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asal impian menjadi nyata?

Jika tidak sanggup bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu bergelar ibu ayah, belajarlah dulu. Jika belum bersedia untuk bersabar dengan karenah anak-anak, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi setelah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik.

Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya. Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan – bagi yang mengetahui rahsia-rahsianya. Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai.

Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, kemana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi. Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali. Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada.Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada. Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat.

Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai. Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati.


CARA UNTUK MEMILIH SAHABAT..

Ahad, 21 Mac 2010 6:52 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 2 ulasan

Pilihlah sahabat yang mempunyai sifat ini:
  • jika engkau melayaninya,ia suka melindungimu.
  • jika engkau menjadi sahabt,dia kan menjadi hiasan dirimu.
  • jika engkau dalam kekurangan,dia kan mencukupkan keperluanmu..
  • jikaengkau menghulurkan tangan untuk memberikan bantuan atau jasa baik,dia akan menerima dengan rasa terharu.
  • Jika dia melihat kebaikan yang timbul darimu,dia suka menghitungnya dan menganggap sangat berguna.
  • jika dia mengetahui keburukan dalam dirimu,lalu dia menutupnya.
  • Jika engkau minta sesuatu,dia pasti memberi.
  • jika engkau diam,dia mula menyapa dulu.
  • Jika engkau dalam kesedihan atau kesukaran yang menimpa dirimu,dia pasti membantu..meringankan serta menghiburkan.
  • Jika engkau berkata-kata,dia suka membenarkan dan bukan selalu mempercayai sahaja.
  • Jika engkau mengusahakan sesuatu persoalan yang berta,ia suka menemanimu mengusahakannya.
  • Jika engkau berselisih dengannya,dia suka sekali mengalah untuk kepentinganmu.

Khamis, 18 Mac 2010 12:28 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH 2 ulasan
A TRUE FRIEND by badrul naim at he kelip 28/7/2010....(we all miss u..he8)

A true friend never walks away
A true will always stay
A true friend looks out for you

A true friend will guard your secrets
Like a precious gift
A true friend is there for you
To give you a helpful lift

A true friend tries to make you smile
Tries to replace that frown
They may not always succeed
But they rarely let you down

These arms for you are open
This heart for you does care
And when I think you need me
I'll try to always be there

I'll listen to your fears
I promise not to laugh
Comfort your falling tears
I'll make this friendship last

I'll keep you near to my heart
I'll always hold you dear
Even when we're miles apart
Even when you're here

I hope I am to you
Everything you are to me
For the friendship we have
Is a special one indeed.


P/s:i miss all classmates UBI1012 and Madam Wahida...

STORY CHAIN

Rabu, 17 Mac 2010 11:48 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 0 ulasan
Alhamdulillah,hari ini Allah memberi kekuatan pada diri ini untuk mengikuti kuliah seperti biasa..Walaupun badan ini agak lemah.Kerana demam yg agak teruk.Sekarang dah bertamabh baik..Anggap demam ni balasan di atas kekhilafanku yg tidak melaksanakan amar makruf nahi mungkar dengan sebaik baiknya..

English class..I like it..Because My Madam is so sweet..Presentation dah habis,so kelas jadi boring skit..Madam mintak kami buat summary..Dengan semangatnya madam baca karangan tu dan terang satu persatu macam mana nak buat summary..Tapi.kami semua mata dah kuyu..Mengantuk sangat2..

Sarah said "Madam,lets play a game..We are so sleepy"
Madam"Ok,lets play games"

Kami pun main story chain...so funny!!!!And best...

Madam start "Not far away from UDM,there are a house"

We continue the story..
1.the villagers always talk about the house.
2.Pak Abu went to the house
3.pak Abu found stone in front of the house.
4.He enter the house
5.(me)he found a man sleeping in the house.
6.he kick the man to wake up the man..
7.he take the man and throw him to the sea
8.the fisherman found the man.
9.the fisherman try to safe the man.
10.He try to do CPR.
11.But it doesn't work..
12.the man died.
13.pak abu went again to the house.
14.he saw the same man in the house
15.The man say "Hai"
16.pak abu shock and fainted..
17.The man take pak Abu to the bedroom.
18.the man give pak abu porridge.
19.But,Pak Abu throw the poridge.
20.the man try to kick pak abu..
21.Pak abu try to kick the man back.
22.Suddenly,pak abu ran to the toilet.
23.He answer the phone and get out from the toilet.
24.Pak abu wife's call because want him to cook rice
~THE END~

begitulah story chain..macam kanak-kanak jer..rindunyer kat kelas ENGLISH sem lepas..seronok ..madam pun sporting..Pastu g umah madam mase rayer dulu..2nd kelas..kami boleh main komputer sambil2 tu curi2 chatting kat laman web "KELIP"..sampai yg duk kat oversea pun kami chatting..Sekarang "kelip" tu dah sepi jer,..nanti lah di post kan apa yg ada kat kelip ni..tak berkelip2 lah korang..

DEBAT

Selasa, 16 Mac 2010 8:53 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH 2 ulasan
biasenya persoalan tentangagama mahupun isu semasa sepatutnya berlaku di dalam kelas apa??usul fiqh.fiqh ibadat ataupun tafsir..Sudah pasti,kelas ini sepatutnya hangat membincangkan persoalan tentang agama..Tapi yang sebaliknya berlaku,mase kelas ni..Semua dian..Cuma bertanya perkara yang berkaitan tantang pelajaran..Dan perbincangan tantang isu semasa sentiasa berlaku di dalam kelas ENGLISH..banyak persoalan yang dibangkitkan semasa kelas sama ada tantang agama mahupun isu semasa..Dan kadang2 kelas ni menjadi tempat tazkirah yang disampaikan oleh seorang sahabat yang cukup mantap ilmunya "Ust.Zulhilmi"..Kenapa panggil ustaz??sedangkan dia masih seorang pelajar..saya memanggilnya ustaz kerana kagum dengan ilmu agama yang ada pada dirinya..

hari isnin yang lalu telah dibangkitkan satu isu..tentang..Adakah perempuan perlu berkerja??"..Persoalan ini dibangkitkan selepas salah seorang sahabat kami(perempuan) membentangkan tentang "KERJAYA".dan 'si tukang soal' bertanya "IF your husband not allow you to work,what you will do??"..Jawabnya "I will follow what my husband want and forget about my job"..dan ramai antara pelajar perempuan yang membantah jawapan tersebut..Patutkan seorang perempuan melupakan kerjayanya untuk mentaati suaminya???.

si tukang soal pun berkata "sepatutnya tugas seorang isteri adalah menjaga anak-anak,menguruskan rumah tangga dan menunggu suaminya pulang dari kerja..Saya tak mahu menjadi seorang suami yang menanti isterinya pulang dari kerja..dan saya juga mempunyai perasaan cemburu apabila isteri saya bergaul dengan lelaki lain semasa berkerja"

ini telah menimbulkan suasan yang agak tegang di dalam kelas..Akhirnya si ustaz bersuara "Tidak salah untuk perempuan berkerja..Tetapi keperluan wanita untuk berkerja adalah untuk memenuhi pekerjaan yang memerlukan wanita seperti doktor atau jururawat bagi merawat pesakit wanita.Guru atau pensyarah..Tukang jahit..dan sebagainya..Dan bukanlah berkerja di atas dasar untuk menandingi kekuatan lelaki"

Lecturer(woman) saya pun berkata "Ada juga di kalangan suami yang mempunyai sifat ego yang tinggi..Tidak membenarkan isteri berkerja supaya dapat mengawal istero dari segi kewangan dan sebagainya.Bila isteri berkerja,lelaki tidak dapat mengawal isteri untuk berbelanja atau melakukan perkara2 lain"

Ustaz pun berkata "tidak dapat dinafikan yg lelaki ada sifat ego,tapi dia buat semua tu sebab nak jaga isterinya.Kalau saya,saya pun tak akan benarkan isteri saya berkerja dan bergaul bebas dengan lelaki lain.."

Begitulah pemikiran pelajar2 yang baru berusia 19 tahun tapi mempunyai pemikiran yang jauh tentang masa depan..Tidak dinafikan apa yang dikatakan oleh ustaz zulhilmi dan si tukang soal..mereka tidak membenarkan isteri berkerja disebabkan oleh perasaan cemburu dan ingin menjaga isteri masing2..Mungkin perasaan cemburu tu boleh memusnahkan rumah tangga mereka dan lebih baik mereka tidak membenarkan isteri berkerja..Tak perlulah kita mengambil contoh yg jauh..Contohnya,artis2 di Malaysia yang bercerai disebabkan oleh artis wanita tersebut yang berkerja siang malam dan bergaul bebas dengan lelaki lain...Menyebabkan rumah tangga mereka musnah..Atau kita lihat Usahawanita,ada juga di kalangan mereka yang bercerai..

So,cuba kita renungkan dan berfikir..adakah seorang perempuan itu perlu berkerja????

Related Posts with Thumbnails