PASTI ADA HIKMAHNYA

Selasa, 31 Mac 2009 4:21 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH


DOA-DOA RASULULLAH
Doa ibadah yang sangat agung dan boleh dipohon hanya daripada Allah dan sebagai rasa rendah diri serta tidak berdaya seorang hamba kepada Dia Yang Esa.Di dalam doa juga terkandung pujian kepada Allah.Rasulullah bersabda,”Doa adalah inti ibadah”(H.R tirmizi)
Dalam setiap kesempatan,Rasulullah sering berdoa dan bertadharru(berasa rendah diri di hadapan Allah) serta menampakkan kebergantungan kepada Allah.Terutama di waktu yang mustajab(dikabulkan doa) seperti tengah malam,hari Arafah dan di multazam.
Antara doa-doa baginda ,”Ya Allah,perbaikilah olehM urusan agamaku ialah kendali segala urusan duniaku,kerana ialah tempat penghidupanku.Perbaikilah urusan akhiratku kerana ialah tempat kemabali yang abadi.An jadikanlah kehidupanku sebagai tambahan bagiku untuk memproleh segala kebaikan.Dan jadikanlah kematian sebagai akhirat dai segala keburukan:(H.R Muslim)
Baginda juga sering berdoa setiap pagi dan petang yang bermaksud,”Ya Allah,Zat yang mengetahui segala sesuatu yang ghaib dan yang nampak,yang mencipta langit dan bumi,pemilik raja dan segala sesuatu,aku bersaksi tiada tuhan selain engkau.Aku berlindung kepadamu dari kejahatan diri dan nafsuku dari kejahatan syaitan dan sekutunya dan dari perbuatan jelek atau yang menyebabkan kejelekan kepada sesama Muslim,”(H.R Daud)
Di antara doa Nabi Muhammad s.a.w,”Ya Allah,cukupkanlah aku dengan rezekiMu yang halal daripada haram.Dan jadikanlah aku kaya hanya dengan kurniaMu,tidak daripada yang lain.”(H.R. Tarmidzi)
Doa baginda di saat menghadapi zikratul maut,”Ya Allah,ampunilah aku dan kasihanilah aku serta tempatkanlah aku di sisiMu”(muttafaq Alaih)
Rasulullah banyak memanjatkan doa kepada doa kepada Allah s.w.t di setiap kesempatan dan suasana yang berbeza.Di waktu senang,susah dan perang.Bahkan dalam perang badar ketika melihat kekuatan musuh sangat besar,baginda berdoa lama sekali sehingga selendang baginda jatuh daripada bahunya untuk memohon pertolongan Allah untuk kemenangan kaum Muslim.Rasulullah berdoa bukan hanya untuk dirinya bahkan untuk keluarganya,sahabatnya serta seluruh umat islam.

1 Response to "PASTI ADA HIKMAHNYA"

  1. Tanpa Nama Says:

    I recently came accross your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. I dont know what to say except that I have enjoyed reading. Nice blog. I will keep visiting this blog very often.so you also can read my blog.my blog is aboutAir jordan ,if you like Air jordan or you are intersting in Jordan shoes.welcome to my blog.

    Air Jordan 11
    Air Jordan 12

    Jordan XIII shoes
    Jordan XIV shoes

    Air jordan XIII
    Air jordan XIV

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails