Selasa, 31 Mac 2009 3:50 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH

RINDUNYER KAT SEKOLAH

Aku belajar di SMA Khairiah.Masa mula-mula masuk sekolah ni,aku tak tahu pun sekolah ni wujud.Dan aku pun tak tahu yang sekolah ni semuanya perempuan.Padahal tiap kali aku g Bandar,memang aku lalu kat sekolah ni.Masa tu aku ni anak yang baik(sekarang pun masih baik).Apa mak aku suruh,aku ikut je.Mak aku suruh sekolah kat sini,Aku pun sekolah lah kat sini.Bermulalah hidup aku sebagai student SMA Khairiah.Aku seorang anak kampong bersekolah di tengah Bandar Kuala Terengganu.Memang suasana kat sini,lain sikit dengan kampong aku,Kampung aku dekat dengan bukit,banyak pokok,udara segar,sunyi dan aman..Nyaman je rasa.Tapi kat sini jauh sangat berbeza..penuh dengan kenderaan,banyak asap dan kadang-kadang bau yang kurang menyenangkan..tambahan pula hostel tepi jalan,dekat plop dengan hospital..tiap-tiap hari dengar bunyi ambulans.Masa mula-mula duk kat hostel,memang susah sangat nak tidur..bunyi kenderaan mengganggu hidup aku..terutamanya bila ada lumba haram..akibatnya aku ni mengantuk dalam kelas.Dan masalah kesihatan aku pun bertambah.Batuk aku tak pernah hilang kecuali aku balik kampong..Aku rasa masa form 1,aku dah habiskan 5 botol ubat batuk,nasib baik aku tak ketagih..(Tak pasal2,aku masuk pusat serenti kan!!)

Masih kedengaran kat telinga aku ni,cikgu aku marah giler bila aku sleeping dalam kelas..Terutamanya masa pertama..”Awak ni!!!baru je masa pertama dah tidur??apa nak jadi dengan awak ni!!”..memang teruk aku kena marah.Tambah pula malu dengan kawan-kawan aku dalam kelas.Mujur semua perempuan.Klau ad lelaki,lagi aku malu.Tapi apa yang boleh aku buat,mata aku ni tak nak buka.Dah macam-macam aku buat tapi tetap mata ni nak tutup..Boleh kata,setiap hari aku tidur dalam kelas..dah puas kawan sebelah aku ni cubit tangan aku,tetap aku tidur.Akhirnya diorang semua dah lali dengan aku.diorang biar je lah aku tidur dengan aman.Tapi itu tak bermakna,aku abaikan pelajaran..Masa form 3,aku study betul2 walaupun aku ni tdo..Alhamdullilah,aku dapat result PMR yang boleh dikatakan cemerlang..Amin!!!Syukur yang tak terhingga aku masa tu.Memang aku tak sangka boleh dapt result yang gempak..Cikgu-cikgu semua terkejut dengan result aku.Sleepy beauty macam aku ni pun boleh dapat result macam ni!!Hebat kan??Aku dah buktikan walaupun sleepy tapi tetap boleh sukses.

Memang banyak dugaan.cabaran.suka dan duka yang ku alami di sini. Banyak perubahan yang berlaku kat sekolah ni!!Dugaan yang paling besar ialah persahabatan(Kalau percintaan,x de rasenyer sebab semua girl)susah nak cari sahabat yang betul-betul boleh bersama kita di saat suka dan duka.Kalau kat sini,sahabat lah segala-galanya.Terutamanya yang duk hostel.Mak ayah,family or maybe boyfriend semua tak de kat sini.Sahabat lah yang menjadi tempat bergantung,tempat untuk meluahkan isi hati,berkongsi kegembiraan dan kesedihan.

Sahabat itu diibaratkan seperti Muhajirin dan Ansar,disebalik kesusahan muhajirin.ada tangan Ansar menghulurkan bantuan penuh kasih sayang.Di sebalik tangisan Ansar,ada tangan Muhajirin yang menyeka titisan air mata yang mengalir.Apabila Muhajirin gembira,Ansar turut tersenyum penuh keikhlasan.begitulah ertanya persahabatn kerana Allah.Sepatutnya kita mencontohi Muhajirin Dan Ansar.Tapi ada di kalangan kita,yang sanggup menimbulkan fitnah mahupun kata-kata yang mengguris hati seseorang hingga memutuskan tali persahabatan yang selama ini terjalin kukuh.Itulah apa yang berlaku pada aku.Bukan sahaja berlaku pada aku,tapi sebahagian besar student di sini.Sikap aku yang agak mudah terpengaruh dengan kata-kata orang,telah memusnahkan persahabatan aku dengan seorang sahabat yang cukup mulia.Maafkan aku!!Apa yang mampu aku lakukan sekarang.Memperbaiki hubungan itu kembali seperti dulu.Namun disebabkan jarak yang memisahkan aku dan dia terlalu jauh,membuatkan ia sukar untuk pulih kembali.namun aku takkan putus asa.Dan aku tak mahu ia berulang kembali.Cukuplah sekali.Sesungguhnya manusia itu tidak lari dari membuat kesilapan.Namun kesilapan itu harus diambil pengajaran untuk dijadikan pedoman dalam hidup kita.

Rindunya kat hostel.walaupun aku rasa benci sangat dudukkat hostel dan banyak tekanan yang aku hadapi.Tapi Alhamdulillah,berkat kesabaran aku…Aku berjaya mengharungi hidup di hostel yang penuh dugaan ni selama 5 tahun.Macam tak percaya je..Sebenarnya,hidup di hostel banyak mengajar aku tentang bedikari,kesabaran dan ketaatan..Sekarang ni aku terlalu rindukan suasana kat hostel.Memang banyak kenangan yang tak dapat aku lupakan.Keriuhan di padang masa bermain bola jarring,Gelak tawa danatangisan bersama rakan-rakan,Keseronokan membuat persembahan atas pentas.main sama-sama kat pantai batu burok,kena denda tengah panas oleh warden n biro,saat kena marah dengan warden kat tengah padang,Masa kena naik turun tangga sebab datang lewat,makan sama-sama kat dewan makan sambil komen makanan mak cik,solat berjemaah sama-sama kat surau,Qiamulail sama-sam kat dewan..Tidur dalam surau masa qiamulail,bersih hostel sama-sama,cuci tadas sama-sama.Memang banyak yang kami lakukan bersama.rindurnyer….sekarang dah tak ada peluang untuk aku rasai semua tu..

Sekarang,apa-apa yang aku lakukan semuanya sendirian..makan sorang,tdor sorang,solat pun sorang,baca quran pun sorang.Qiamulail pun sorang..kadang2 aku tak de semangat nak qiamulail sebab sorang je.walaupun qiamulail tu lebih afdal sorang-sorang tapi bila ada kawan,aku rasa lebih bersemangat..Tak rasa mengantuksangat kan!!sekarang ni aku rasa kesunyian sangat.Dah lah single…tak pe lah..Handphone je lah yang menjadi kawan baik kau sekarang ni.Tu je cara untuk berhubung dengan sahabat-sahabat aku.Kadang-kadang aku buka frienster,cri kawan-kawan baru untuk hilangkan kesunyian aku ni.Macam-macam orang aku jumpa.Dari penjual burger tepi jalan sampai lah best student yang belajar kat oversea.macam-macam aku dapat tahu.Suasana dan kehdupan diorang.banyak yang kami kongsi bersama.terutamnaya sorng mamat ni yang belajar kat jepun.Dia macam membangkitkan semangat aku untuk belajar rajin2 rajin dan dapat belajar di oversea.Insya Allah..

Blog ni pun salah satu cara aku untuk hilangkan boring aku yang dah sampai tahap 200 celcius tu..Inspirasi datang bila aku baca blog..::catatan pejuang::..Aku suka cra dia bercerita tentang kehidupan dia dalam blog tu..Cara dia tulis..jadi aku pun try lah jadi penulis blog..Tujuan aku Cuma untuk hilangkan boring dan tulis apa-apa je yang aku suka..Kalau kat rumah,x de orang nak dengar cerita aku..Jadi pada blog ini aku bercerita…Ada orang baca ke tak,aku pun tak tahu..Sapa yang baca tu,terima kasih banyak2..sapa yang komen tu,lagilah saya berterima kasih..Semoga Allah merahmati dan Memberkati hidup kalian.Mungkin blog aku ni tak bagus macam blog orang lain..tapi aku puas hati sebab aku dapat luahkan apa yang ada dalam hati aku ni.Tak lah aku rasa terbeban sangat..Kalau aku pendam je dalam hati,merana aku di buatnya..


Alhamdullilah,dengan rezeki yang Allah berikan padaku.Sudah hampir 18 tahun aku hidup di atas dunia ini.Walaupun banyak dosa yang aku lakukan,namun Allah amat bermurah hati memberi kesempatan pada aku untuk menmebus kembali dosa-dosa yang telah aku lakukan.Terima kasih Ya Allah..Akhirnya,aku telah menmatkan alam persekolah.Kalau dulu,rasa macam tak sabar sangat nak habis sekolah,tapi sekarang aku teringin sekali nak pergi sekolah lagi.Begitulah sifat manusia,tak pernah puas dengan apa yang ada..Namun,aku tetap bersyukur.Semua dugaan aku hadapi dengan hati yang redha..Aku selau ingat,Allah takkan menguji hambaNya diluar kemampuan mereka.Itu lah kata-kata hikmah yang membuatkan aku tak pernah putus asa dalam menjalani kehidupan sebagai khalifah Allah..Dalam kita melangkah ,terkadang dijuji dengan ujian yang berat hingga kita terduduk menangis,peritnya terasa,tapi ktahuilah dan renungilah kembali ke dalam diri,kerana mungkin air mata itu hadir kerana Dia mahu kita menjahit semula Sejadah Iman yang kian koyak.Lantaran ada langkah-langkah yang tersasar.Semoga kita tabah dan ditetapkan iman.

0 Response to " "

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails