Selasa, 18 Ogos 2009 5:13 PTG Dicatat oleh SuMaiYyaH

RAMADHAN DATANG LAGI…

Tak lama lagi…Ramadhan akan datang lagi….cepatnya masa berlalu.bagaikan tak terasa..Bulan yang mulia ini akan kembali meneyerikan hidup kita..Dengan puasa,solat tarawih,taddabur al-Quran,dan iktikaf di masjid..Amal ibadah kita cuba dipertingkatkan semampu yang kita boleh di bulan mulia ini..Tanpa godaan syaitan,kita dapat membuat ibadah kita dengan lebih baik lagi..namun,mampukah kita melawan nafsu yang menjadi musuh terbesar ,yang sebenarnya berada dalam diri kita sendiri…???

Cabaran yang paling besar di bulan Ramadhan ini,adalah bagaimana untuk kita mengawal nafsu kita sendiri…Nafsu makan,minum,bergembira,menahan pandangan mata atau melakukan perkara yang boleh membatalkan puasa kita..sebagai sebuah Negara yang majmuk,yang kini dilaungkan dengan suara satu malaysia,sebuah Negara yang majmuk.sudah pastinya Ramadahan akan turut diraikan oleh Non-Muslim..bazar ramadhan juga pasti juga dikunjungi oleh mereka.

Apa yang tak enak dipandang ialah segilintir wanita yang berpakaian seksi ketika di bazaar ramadhan.Bagaikan tidak menghormati kesucian bulan Ramadahan.Mempamerkan tubuh badan mereka tanpa segan silu..Yang menjadi mangsa ialah kaum adam yang tak mampu menjaga pandangan mata mereka.Puasa yang mulanya 10 pahala menjadi satu apabila mereka ke bazaar Ramadhan dan disajikan dengan juadah yang merupakan wanita berpakaian seksi.seksa batin mereka dibuatnya..Nauzubillah!!!

Semoga Ramadahan kali ini akan memperbaiki iman kita sebagai seorang muslim.Bulan yang penuh dengan kerahmatan ini.Dan tahun ini aku akan menyambut Ramadahan di bumi Udm.pastinya satu pengalaman yang sangat berbeza..Saya sangat terharu mendengar kisah ramadhan Dan Syawal yang dilalui oleh mahasiswa dari Sabah dan Sarawak yang tidak dapat pulang ke kampong halaman bagi menyambut Ramadhan dan Syawal..Di Udm inilah menjadi tempat mereka menyambut kedatangan bulan yang mulia..berbeza dengan aku,yang pulang ke rumah hampir setiap minggu.(ada yang melabelkan aku anak manja)..Belajar di bumi terengganu pun terasa susah,nak makan pun aku harus berjimat..Segan juga aku nak asyik minta duit belanja dengan mak ayah..Apatah lagi,kalau suatu hari nanti.aku kan pergi merantau jauh ke negeri orang untuk menuntut ilmu.Sudah pastinya apa yang dilaui oleh Mahasiswa sabah Sarawak akan turut aku rasai suatu hari nanti…

SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADAHAN AL-MUBARAK.SEMOGA AMAL IBADAT KITA AKAN DITERIMA OLEH ALLAH ……AMIN….

0 Response to " "

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails