NAK COUPLE TAK????

Sabtu, 26 September 2009 11:38 PG Dicatat oleh SuMaiYyaH



Malam tu,aku bosan sangat duk kat hospital.nak tidur pun tak selesa.Akhirnya aku pun mesej dengan kawan aku..aku minta no. sape2 je yang boleh aku kacau(hobi aku time boring ialah kacau orang yang aku tak kenal.).Akhirnya aku dapat no. ust UIA..operasi mengacau orang akan bermula…

Tengah2 aku mesej2 dengan ust.UIA ni .ust. UIA pun tanya..

“boleh ke contact lelaki tanpa tujuan”from ust.UIA
“kenapa Tanya saya..saya x tahu lah”send to ust. UIA
“ada orang tanye..awk kan belajar quran sunnah..takkan tak tahu”
“tapi saya baru sem 1,banyak benda lagi yang saya kena belajar..saya tak tahu,tapi pada pandangan saya..kalau contact tapi pandai jaga batas pergaulan,rasanya benda tu tak salah..tapi kalau contact sampai buat maksiat.boleh jadi haram”
“kalau couple boleh tak??”
“saya pun tak tahu coz saya tak pernah couple.tapi saya rasa couple ni atas diri masing –masing..kalu couple tapi pandai jaga batas pergaulan,rasanya tak salah.tapi kalau couple sampai buat maksiat..benda tu boleh jadi haram .betul x??”
“ntah”
“awak nak couple???”
“tapi tak ada orang nak couple dengan saya”
“sayalah”
“kita kenal tak sampai dua hari,muka pun tak tahu macam mana.”
“tak kisahlah,kita couple”
“muka pun tak kenal lagi..dah ramai orang ajak saya couple tapi bila diorang tengok muka saya,semua tak nak.saya takut awak menyesal nanti”(sebab aku bagi gambar orang iban)
“tengok gambar dulu,lepas tu saya fikir balik”
“saya dah agak awak kata macam tu”
“saya tak kisah sangat,tapi awak yang soh saya tengok”

Lepas tu saya diam je,saya fikir betul2..hairan bin ajaib pun ada.biar betul mamat ni..baru kenal tak sampai pun sehari dah ajak couple.dah lah aku ni tak pernah couple..bab2 couple yang aku lemah sangat ni..Aku diam je,mesej pun aku tak balas..aku pun beritahu kawan aku pasal ni.dia pun hairan kenapa ust. UIA ni boleh ajak aku couple.padahal dalam YM bukan main lagi bagi tazkirah..banyak kali aku fikir pasal couple ni..Sebenarnya boleh ke tak couple ni???aku teringat banner yang tergantung kat kafe UDM yang dibuat oleh persatuan mahasiswa Quran Sunnah..kat banner tu ada tulis..

COUPLE=MENGHAMPIRI ZINA
MENGHAMPIRI ZINA=HARAM
COUPLE=HARAM

Betul ke couple tu haram???aku diam je,mesej pun aku x balas..pastu ada mesej dari ust. UIA…
“k,kita couple.tak kisahlah pasal rupa awak”
Betul ke ust. Ni???macam nak mempermainkan aku je.ust. UIA ni macam nak test power aku je...aku dah mati akal..tak tahu nak buat apa..Patut ke aku couple???couple ni ada faedah ke??aku abaikan je mesej tu..tak tahu dah nak buat apa..pastu ust. Tu call,tapi aku tak angkat..Biar je lah..akhitnya sampai satu lagi mesej

“su,couple tu haram.contact2 pun haram”
“so,kenapa ajak saya couple????”
“saya nak uji awk je”(masa ni,memang geram pun ada,rasa nak kenyek je ust.UIA ni lumat2…ni bukan menguji namanya tapi mempermainkan perasaan orang)
“saya dah tahu couple 2 haram.kalau tak saya dah termakan dengan ujian awak tu.Tapi takkan lah contact2 pun haram???”
“kalau su nak tarbiyyah,boleh contact ukhti Syahidah”
“InsyaAllah,saya akan cuba”

Lepas tu,ada beberapa konflik sikit,akhirnya aku lost contact dengan ustaz ni coz ustaz ni cakap jangan contact ye,DOSA..pasal kenapa couple tu haram..saya dah faham..tapi kalau contact dengan bukan muhrim,takkan lah haram juga.bukan muhrim tak boleh jadi kawan ke???.Ada ke dalil dalam Al-Quran yang menyatakan Allah mengharamkan terus hubungan dengan bukan muhrim sebelum kahwin???kalau betullah contact dengan lelaki tu haram,kenapa ust. UIA masih contact kawan ana(zakira) guna YM??? kalau sms dengan ust. UIA dianggap salah,jadi YM salah lah kan??sebab YM dengan sms lebih kurang je..apa yang bermain di fikiran saya, “BETUL KE CONTACT DENGAN LELAKI BUKAN MUHRIM TU HARAM???”

P/S:sape2 yang baca artikel ni…harap2 dapat beri respon!!!tolong tinggalkan komen anda..(ana akan tulis perbualan dengan Ukhti syahidah pada masa akan datang)

1 Response to "NAK COUPLE TAK????"

  1. Si gadis dan senyuman Says:

    Assalamualaikum ukhti. Saya terpanggil untuk baca blok ukhti. Saya share pendapat saya ye.. pendapat saya, haram halal saya tak boleh jatuhkan hukum sebab saya bukan ustazah, hanya sekadar student. Kalau kita berhubung dengan bukan mahram, sebaik baiknya kita berhubung tentang perkara yg penting shaja. Seboleh bolehnya kalau nk chat , jangan sampai melalut sampai tak tahu hujung pangkal.. biasalah , kadang2 kita terlalu asyik sampai terlupa niat kita chat dgn dia.. ;)

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails